، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۱۹-۲۶

عنوان فارسی بررسی نقش خودکارآمدی حافظه بر عملکرد حافظه رویدادی و معنایی
چکیده فارسی مقاله هدف: در پژوهش حاضر، نقش خودکارآمدی حافظه در عملکرد حافظه رویدادی و معنایی دانشجویان دختر و پسر بررسی شده است. روش: بدین منظور، از بین شش گروه روان‌شناسی، تکنولوژی آموزشی، برنامه‌ریزی درسی و آموزشی، راهنمایی و مشاوره، بنیادهای آموزش و پرورش، و گروه مدیریت آموزشی، نمونه‌ای شامل 16  دختر و 16 پسر دانشجوی مقطع کارشناسی از دانشکده روان‌شناسی دانشگاه تربیت معلم به روش نمونه گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. در این پژوهش از دو آزمون یادآوری کلمات پربسامد و کم بسامد، و تصاویر مشهور و غیرمشهور برای حافظه رویدادی؛ و از دو آزمون مقوله‌های طبقاتی و سیالی واژگان برای حافظه معنایی استفاده شد. طرح عاملی 2×2 استفاده شد (دو جنس و دو سطح کارآمدی) نتیجه: نتایج تحلیل واریانس نشان داد که تفاوت حافظه رویدادی در دانشجویان دارای سطح خودکارآمدی زیاد و کم حافظه، معنادار است. به عبارت دیگر، سطح بالاتر خودکارآمدی حافظه به عملکرد بهتر حافظه رویدادی منجر می‌شود. در حافظه معنایی دانشجویان دارای سطح خودکارآمدی زیاد و کم حافظه، تفاوت معنادار مشاهده نشد. کنش متقابل عوامل جنسیت و سطح خودکارآمدی حافظه بر عملکرد حافظه رویدادی و معنایی اثر معناداری نداشت
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خودکارآمدی حافظه، حافظه رویدادی، حافظه معنایی

عنوان انگلیسی The Effect of Memory Self-efficacy on Episodic and Semantic Memory
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The aim of the present research is to analyze the role of memory self-efficacy on the function of episodic and semantic memory among male and female students. Method: A sample comprising 16 female and 16 male psychology undergraduate students from Tarbyat Moalem University was selected using cluster sampling from among six groups of psychology, educational technology, curriculum planning, counseling and guidance, educational basis, and educational administration. Episodic memory was examined using test of recalling high and low frequency words as well as famous and non-famous images. Semantic memory was evaluated using mobility and classification vocabulary tests. A 2 X 2 factor design (two genders and two self-efficacy levels) was used. Results: ANOVA results showed a significant difference in episodic memory between students' high and low self-efficacy. In other words, higher memory self-efficacy leads to a better function of episodic memory. There is no significant difference in semantic memory between students with high and low self-efficacy. Conclusion: The interaction of gender and self-efficacy factors had no significant effects on the function of semantic and episodic memory.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Memory Self-Efficacy, Episodic Memory, Eemantic Memory

نویسندگان مقاله فریبرز نیکدل | Fariborz Nikdel
Tarbiat Moallem University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه تربیت معلم، تهران، ایران

رضا کرم ینوری | Reza Kormi Noori
Tehran University, Tehran, Iran.
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تهران و دانشگاه اریبرو سوئد

مهدی عرب زاده | Mehdi Arabzadeh
Tarbiat Moallem University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکترای روا نشناسی تربیتی، دانشگاه تربیت معلم، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-15&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات