، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۳۸-۴۶

عنوان فارسی بررسی شاخص‌های روان‌سنجی پرسشنامه باورهای اختلال خوردن
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر به منظور ارزیابی ویژگی­های روان­سنجی و هنجاریابی پرسشنامۀ باورهای اختلال خوردن کوپر و همکارانش (1997) انجام شد. روش: نمونه آماری این پژوهش دانش­آموزان سال دوم دبیرستان 18 کلاس (403 نفر) بودند که از میان دبیرستان‌های دولتی دخترانۀ شهر تهران، به شیوۀ خوشه­ای مرحله­ای انتخاب شده بودند. تمام آزمودنی­ها به نسخه فارسی پرسشنامۀ باورهای اختلال خوردن و نسخه کوتاه پرسشنامۀ طرح‌واره­ها یا باورهای ناسازگار هسته­ای یانگ (1998) پاسخ دادند. یافته ­ها: روایی این پرسشنامه به وسیله شاخص­های روایی همگرا و همزمان، و تحلیل عاملی بررسی شد. نتایج تحلیل عوامل با استفاده از روش­های مؤلفه­های اصلی و چرخش واریماکس نشان داد که این پرسشنامه از چهار عامل خودباوری‌های منفی، کنترل پرخوری، خودپذیری و پذیرش به وسیله دیگران تشکیل شده است. این عوامل بیش از 46/26 درصد واریانس کل را تبیین می­کنند. روایی همگرای این پرسشنامه با محاسبه ضریب همبستگی زیرمقیاس­های این پرسشنامه با یکدیگر و با کل پرسشنامه تأیید شد که این ضرایب بین 0/31 تا 0/84 متغیر و معنادار بودند (P>0/01). روایی همزمان نیز با به کارگیری مقیاس باورهای ناسازگار اولیه برآورد شد که ضریب همبستگی میان این دو پرسشنامه 0/48 بود (P>0/01). اعتبار پرسشنامۀ باورهای اختلال خوردن با روش‌های آلفای کرونباخ و روش دونیمه‌سازی تحلیل شد که به ترتیب ضرایب 0/89و 0/72 به دست آمد. نتیجه­ گیری: با در نظر گرفتن نتایج این پژوهش، می­توان گفت آزمون باورهای اختلال خوردن به طور کلی می­تواند ابزاری معتبر در ارزیابی باورهای اختلال خوردن در جمعیت ایرانی باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شاخص های روان سنجی، اعتبار، روایی و پرسشنامه باورهای اختلال خوردن

عنوان انگلیسی The Evaluation of Psychometric Properties of Eating Disorder Beliefs Questionnaire (EDBQ)
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The aim of the present study was to evaluate the psychometric properties of Eating Disorder Beliefs Questionnaire (EDBQ) (Cooper et al. 1997). Method: The sample consisted of 18 classes (403 high school girls) which were selected through cluster random sampling from among public high schools in the City of Tehran. All participants responded to Persian version of the EDBQ and the Young Schema Questionnaire-Short Form (YSQSF). Results: The validity of the questionnaire was investigated using convergent and discriminative validity and exploratory factor analysis. Results from factor analysis of the EDBQ using Varimax rotation method, yielded 4 factors labeled: 1- Negative Self Beliefs; 2- Other Acceptance; 3- Self Acceptance; and 4- Overeating Control, which explained more than 46.26% of the total variance. EDBQ inter-factor correlations ranged from 0.31 to 0.84 (p< 0.01). Convergent validity was assessed by computing a correlation coefficient between EDBQ and YSQ-SF total scores, which was 0.48 (p< 0.01). The reliability of EBDQ was calculated using Alpha Cronbach and split-half method which was 0.89 and 0.72 respectively. Conclusion: Conclusion: The findings of this study, it could be stated that EDBQ can be used as a reliable instrument for evaluating eating disorder beliefs in the Iranian population.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Psychometric Properties, Validity, Reliability, Eating Disorder Beliefs Questionnaire (EDBQ)

نویسندگان مقاله زینب شایقیان | Shayeghian Zeinab
Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

مریم وفایی | Maryam Vafae
Tarbiat Modarres University, Tehran, Iran
استاد گروه روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-17&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات