|
، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۶۳-۷۲
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر آموزش مهارتهای ادراک بینایی بر بهبود عملکرد خواندن در دانشآموزان نارساخوان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف این مطالعه، تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای ادراک بینایی بر بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان است که شامل درک متن و بازشناسی لغت در متن میشود. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی و طرح تحقیق نیز طرح گروه شاهد نابرابر است که با انجام آزمونهای خواندن متن و تصاویر پیچیده در دو گروه 30 نفره از دانش آموزان نارساخوان کلاس سوم دبستان که با نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای از میان مدارس ابتدایی انتخاب شده بودند، انجام شد. برای تحلیل داده ها از آزمون t در نمونههای مستقل و برای بررسی اختلاف میانگین های دو گروه (آزمایش و شاهد) از بازآزمایی استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون دو گروه آزمایش و شاهد تفاوت معناداری نشان داد (P<0/05)؛ به این صورت که نمرات دانش¬آموزان نارساخوانی که بعد از پیش آزمون آموزش مهارت¬های ادراک بینایی قرار بودند، در پس آزمون بیشتر بود. به عبارت دیگر، آموزش مهارت های ادراک بینایی موجب بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان شد. نتایج همچنین نشان میدهند که آموزش مهارت های ادراک بینایی عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان را بهبود می بخشد. ضمن این که تقویت مهارت های ادراک بینایی میتواند توانایی دانش آموزان نارساخوان را در درک مطلب و بازشناسی لغت در متن افزایش دهد. نتیجهگیری: چون آموزش مهارت های ادراک بینایی عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان را بهبود می بخشد و به تبع آن در توانایی خواندن و درک مطلب آنها پیشرفت قابلملاحظه ای پدید می آورد، روش مناسبی است برای آموزش همۀ دانش آموزان نارساخوانی که در زمینۀ ادراک بینایی مشکل دارند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ادراک بینایی، نارساخوانی، بازشناسی لغت، درک مطلب |
|
عنوان انگلیسی |
The Impact of Visual Perception Skills Training on Reading Performance in Students with Dyslexia |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The aim of this study is to determine the effectiveness of training visual perception skills on improving reading abilities, including comprehension and word recognition in texts among students with dyslexia. Method: The present research is a semi-experimental study and the research plan is of unequal control group type. Diagnostic Tests of Reading and Andre Rey Test were administered to two groups of 30 third grade primary school students with dyslexia who were selected from primary schools using multi-step cluster sampling. Data analysis was carried out using independent t-test to assess the difference in the means of the two groups (experimental and control) in posttest. Results: The findings indicated a significant difference in the pretest and posttest scores of the experimental and control groups (p=0.05). The dyslexic students who received visual perception training after pretest, achieved higher scores in posttest. In other words, these findings led an improvement in reading in dyslexic students. Conclusion: Results indicate that training visual perception skills could enhance reading performance in students with dyslexia. Also, reinforcing visual perception skills could improve comprehension and word recognition in texts in students with dyslexia. Training visual skills can improve reading performance and therefore, lead to significant improvement in reading ability and comprehension in students with dyslexia. Therefore, it can be concluded that training visual skills is an appropriate educational method for all students with dyslexia who have problems in visual perception. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Visual Conception, Dyslexia, Word Recognition, Comprehension |
|
نویسندگان مقاله |
لاله سامع سیاهکلرودی | Laleh Same Siahkalroodi کودکان استثنایی، کلینیک روانشناسی دریا، تهران، ایران.
حمید علیزاده | Hamid Alizadeh Allameh Tabatabaie University, Tehran, Iran. دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
محمدرضا کوشش | Mohammadreza Kooshesh Behzisti University, Tehran, Iran. کارشناس پژوهش دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، کارشناس ارشد کودکان استثنایی، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-20&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|