، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۱۶-۲۲

عنوان فارسی مقایسۀ نحوۀ بازشناسی حافظه در دو گروه دانش‌آموزان دختر افسرده و عادی تهرانی
چکیده فارسی مقاله هدف: حالات خلقی، بسیاری از متغیرهای شناختی از جمله توجه و حافظه را تحت­تأثیر قرار می­دهد. بنابراین هدف پژوهش حاضر، مقایسۀ نحوه بازشناسی حافظه در افراد افسرده و عادی (دانش­آموزان تهرانی) است. روش: در این پژوهش با استفاده از نمونه­گ یری خوشه­‌ای چندمرحله‌­ای، از میان 200 دانش ­آموز دختر دبیرستانی شهر تهران، 60 نفر انتخاب شدند. کلیۀ آزمودنی­ ها به سؤال­ های پرسشنامۀ افسردگی بک (1978) و مجموعه واژگان دارای بار عاطفی افسردگی و خنثی پاسخ دادند. حافظۀ بازشناسی از طریق بازشناسی واژگان مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ­ها: پس از جمع ­آوری داده­ ها، با استفاده از آزمون t، اطمینان در سطح 0/99 بررسی شد. نتایج نشان داد که سوگیری حافظه نسبت به واژگان دارای بار عاطفی، در افراد افسرده (در مقایسه با افراد عادی) معنادار است. نتیجه­ گیری: افسردگی باعث سوگیری حافظۀ مبتلایان نسبت به واژگان و اطلاعات دارای بار عاطفی می­شود. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حافظه بازشناسی، واژگان دارای بار عاطفی، افسردگی

عنوان انگلیسی A Comparison of Memory Recognition between Depressed and Normal Female Students in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Mood states affect various cognitive factors such as attention and memory; therefore, the aim of the present study is to compare the process of memory recognition in depressed and normal individuals (among students in the city of Tehran). Method: In this study, 60 individuals were selected from among 200 female students, using cluster sampling. All participants filled out the Beck Depression Inventory (BDI) (1978), and the set of neutral and depressive words. Recognition memory was evaluated through word recognition. Results: After the collection of data, and using the t-test, a confidence of 0.99 was obtained. Results indicated that memory bias toward affective words is significant in depressed subjects in comparison with normal individuals. Conclusion: Depression leads to a memory bias toward emotional words and information with emotional content.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Recognition Memory, Affective Lexicon, Depression.

نویسندگان مقاله حسین زارع | Hossein Zare
گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

اسماعیل سعدی پور | Esmaeel Sadipoor
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

ناهید قنبری ها | Nahid Ghanbariha
کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-504&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات