|
، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۴۹-۵۵
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی رابطه مؤلفههای ادراک والدین با راهبردهای یادگیری خودتنظیمی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف تحقیق حاضر بررسی رابطۀ ادراک والدین و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانش آموزان، و نیز رابطۀ مؤلفه های ادراک والدین و مؤلفه های یادگیری خودتنظیمی است. روش: از بین دانش آموزان پایۀ سوم دبیرستانهای نظری شهر تهران، نمونهای به حجم 685 آزمودنی با روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شد. دو پرسشنامۀ ادراکات محیطی خانوادگی گرونلیک و همکاران (1997) و یادگیری خودتنظیمی پینتریچ و دیگروت (1990) که قبلاً اعتبار و روایی آنها احراز شده بود، به روش گروهی و به وسیلۀ آزمودنی ها تکمیل گردید. یافته ها: نتایج بررسی همبستگی پیرسون نشان داد که اکثر مؤلفه های ادراکات محیطی خانوادگی (پذیرش و حمایت پدر و مادر از خودمختاری کودک) و یادگیری خودتنظیمی (راهبردهای شناختی، فراشناختی و مدیریت منابع)، دو به دو با هم همبستگی دارند (p< 0/01). با اجرای رگرسیون چندگانه مشخص شد که یادگیری خودتنظیمی، به خوبی از طریق ادراکات محیطی قابلپیشبینی است (p< 0/01). ضرایب رگرسیون پذیرش و حمایت مادر از خودمختاری کودک نیز معنادار بود (p< 0/01). |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ادراکات محیطی خانوادگی، راهبردهای خودتنظیمی، شناخت و فراشناخت |
|
عنوان انگلیسی |
The Study of Relationships Between Parents’ Perceptions and Self-Regulation Learning |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The aim of this research was to study the relationship between parents' perceptions and self-regulation learning in students as well as the relationship between factors in parent perception and self-regulation learning. Method: In order to conduct the study, multistage cluster sampling method was used and a sample of 685 third grade male students from Tehran high schools were selected. To collect the data, Motivated Strategies for Learning Questionnaire (Pintrich and De Groot, 1990), and Perceptions of Parents Scales (Grolnick and his colleagues, 1997), whose reliability and validity had been previously obtained, were administrated to the students as a group. Results: The results of Pearson correlation showed that mutual correlation between the components of self-regulation learning (cognitive, metacognitive and resource management) and the components of parents' perceptions (warmth and autonomy support) were significant (P< 0/01). Results of multivariate regression showed that self-regulation learning was predicted by components of parents' perceptions. Regression coefficients of mother's warmth and autonomy support were also significant (P< 0/01). |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Parents Perceptions, Self-Regulating Learning, Cognition and Metacognition |
|
نویسندگان مقاله |
علینقی خرازی | Alinaghi Kharazi دانشیار دانشگاه تهران، تهران، ایران.
حسین کارشکی | Hossein Karashki استادیار دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-508&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|