|
، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۲۷-۳۸
|
|
|
عنوان فارسی |
الگوی ساختاری رابطه ادراک از ساختار کلاس، اهداف پیشرفت، خودکارآمدی و خودنظمبخشی در درس ریاضی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف این مطالعه بررسی تاثیر ادراک از ساختار کلاس بر خودنظم بخشی ریاضی، با واسطه گری اهداف پیشرفت و خودکارآمدی ریاضی بوده است. روش: بدین منظور 80 دانش آموز پایه سوم ریاضی - فیزیک (400 دختر و 400 پسر) دبیرستان های دولتی شهر اصفهان به طور تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه ای شامل هفت خرده مقیاس پاسخ دادند. یافته ها: نتایج به دست آمده با استفاده از روش الگویابی معادلات ساختاری نشان داد که متغیرهای برون زای وظایف انگیزشی و ارزشیابی تبحری اثر مستقیم معناداری بر یادگیری خودتنظیم ریاضی دارند، و حمایت خودمختارانه فقط با واسطه اهداف تبحری و خودکارآمدی ریاضی بر خودنظم بخشی اثر دارد نتیجه گیری: اثر مستقیم هر سه متغیر برون زا (وظایف انگیزشی، حمایت خود مختارانه و ارزشیابی تبحری) بر اهداف تبحری و خودکارآمدی ریاضی معنادار است. اهداف تبحری با خودکارآمدی ریاضی رابطه معنادار دارد، ولی رابطه اهداف عملکردی باخودکارآمدی معنادار نمی باشد. همچنین اثر مستقیم اهداف تبحری بر خودنظم بخشی معنادار است. در مجموع یافته ها نشان می دهد که ادراک از ساختار کلاس مستقیما و با واسطه متغیرهای اهداف پیشرفت و باورهای خودکارآمدی بر خودنظم بخشی تاثیر دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
الگویابی معادلات ساختاری، ادراک از ساختار کلاس، خودکارآمدی ریاضی، اهداف پیشرفت، خودنظم بخشی |
|
عنوان انگلیسی |
Structural Model of The Relationship Between Perception of Classroom, Goals Achievement, Self-Efficacy, and Self-Regulation in Mathematics |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The purpose of this study was to investigate the impact of perception of classroom on mathematics self-regulation through the mediation of achievement goals and mathematics self-efficacy. For this reason، 800 eleventh students (400 male, 400 female) were chosen randomly and completed a questionnaire which consists 7 sub scales. Method: The structural modeling analysis indicated that motivational tasks and mastery evaluation had a direct and significant impact on self-regulation; and autonomy perceived had an indirect impact on self-regulation via mastery goals and self-efficacy. Results: The mastery goals had a direct impact on self-efficacy but the relationship between performance goals and self-efficacy was not significant. The mastery goals had a direct impact on self regulation. conclusion: the results indicated the direct and indirect impact of perception of classroom (through mediation of goals achievement and self-efficacy) on self –regulation. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Structural Modeling, Perception of Classroom, Self-Efficacy, Goals Achievement, Self-Regulation |
|
نویسندگان مقاله |
الهه حجازی | Elahe Hejazi دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
زهرا نقش | Zahra Naghsh تحقیقات آموزشی، وزارت آموزش و پرورش، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-444&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|