|
، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۱۳-۲۱
|
|
|
عنوان فارسی |
نقش اهداف پیشرفت در مولفه های یادگیری خودتنظیمی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: بررسی نقش اهداف پیشرفت در مولفه های یادگیری خودتنظیمی دانش آموزان. روش: آزمودنی ها شامل 685 دانش آموز پایه سوم دبیرستان های شهر تهران بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار: پرسشنامه اهداف پیشرفت میدگلی و همکاران، و پرسشنامه یادگیری خودتنظیمی پینتریچ و دی گروت که روایی و اعتبار آنها احراز شده بود. آزمودنی ها بر اساس پاسخ به پرسشنامه اهداف پیشرفت و نیز برتری جهت گیری آنها در پنج گروه بدون هدف، اجتنابی، رویکردی، تبحری و اهداف چندگانه قرار گرفتند. یافته ها: مقایسه میانگین مولفه های خودتنظیمی (شناخت، فراشناخت و مدیریت منابع) در آزمودنی های پنج گروه هدف، با روش تحلیل واریانس چند متغیره یک راهه نشان داد که میانگین های پنج گروه با همدیگر تفاوت دارند (p<0/001). انجام آزمون های تعقیبی توکی و شفه نشان داد که میانگین راهبردهای شناختی و مدیریت منابع در گروه های اجتنابی و بدون هدف از سایر گروه ها کمتر است (p<0/001). میانگین های یاد شده در سه گروه تبحری، رویکردی و چندگانه تفاوت معناداری نداشت. میانگین گروه بدون هدف، از اجتنابی ها هم کمتر بود (p<0/001). در مورد راهبردهای فراشناختی، مقایسه میانگین ها در بعضی گروه ها تفاوت داشت. نتیجه گیری: فراهم کردن محیط ها و ساختارهای انگیزشی چندگانه و تبحری نقش مهمی در رشد مهارت ها و مولفه های خودتنظیمی دارد که لازم است اقداماتی در مورد آنها صورت گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اهداف پیشرفت، جهت گیری تبحری، جهت گیری عملکردی، یادگیری خودتنظیمی |
|
عنوان انگلیسی |
The Role of Achievement Goals in Self-Regulating Learning |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The aim of this research is studying the role of achievement goals in student's self-regulating learning. Method: subjects are 685 students of third grade in height school in Tehran city. Sampling method was multistage cluster sampling. Motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ)'s, pintrich and De Groot (1990) and students achievement goal orientations's Midgly and his colleague (1997) was administrated with group method. Questionnaires validity and reliability was satisfied. Subjects placed in 5 groups by their goal orientations (mastery, approach-performance and avoiding-performance, multiple goals and no goal). Results: Results of comparing means by (MANOVA) show that means of self-regulating learning components were significance in 5 groups (p< 0/01). Post hoc tests (tuky and shefe) show that means of cognitive and references management strategies is lest in avoiding-performance and no goal groups (p< 0/01). Mutual means of mastery, approach performance and avoiding-performance, multiple goals groups do not have significance difference. Mean of avoiding-performance group is better rather than no goal group. Means of cognitive strategies in some groups is difference with others (p< 0/01). Conclusion: providing multiple goal and mastery constructs and environments have important role in developing self-regulating learning skills and components. Therefore it should practice to this goal. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Achievement Goals, Goal Orientations, Mastery and Performance Orientations, Self-Regulating Learning |
|
نویسندگان مقاله |
حسین کارشکی | Hosein Kareshki دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-414&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|