|
، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۵۳-۶۲
|
|
|
عنوان فارسی |
مطالعه جنبه های شناختی- هیجانی کار در برخورد با مشتریان و همکاران (رویکرد نمونه برداری از وقایع) |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: بررسی کار هیجانی و جنبه های شناختی– هیجانی آن در برخورد با مشتریان و همکاران. ملزومات کار هیجانی عبارت اند از: اصالت هیجانی، ناهماهنگی هیجانی و انحراف هیجانی (تخطی از قوانین با برون ریختن هیجاناتی که فرد احساس می کند). تمرکز مطالعه بر فرد هدف و تعاملات وی با مشتری یا همکار و جنبه های شناختی– هیجانی کار بود. روش: پژوهش حاضر از نوع مطالعات رابطه ای است. شرکت کنندگان در این تحقیق 142 نفر (85 مرد و 57 زن) بودند که به کار خدماتی و غیرخدماتی اشتغال داشتند. تعداد تعاملات مرتبط یک هزار و 526 بود. برای گردآوری داده ها از روش نمونه برداری از وقایع استفاده شد که از روش ثبت تعامل های راچستر اقتباس گردیده است. برای سنجش عاطفه منفی از زیر مقیاس NA پاناس، و برای بهزیستی روان شناختی از پرسشنامه روان- تنی مور استفاده شد. داده ها با روش رگرسیون چند سطحی تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: یافته ها نشان می دهند که احتمال ناهماهنگی هیجانی در تعامل با مشتریان و احتمال انحراف هیجانی در تعامل با همکاران بیشتر است. همچنین، این نتایج نشان دادند که کار هیجانی با بهزیستی روان شناختی رابطه منفی دارد. نتیجه گیری: هم ناهماهنگی هیجانی (که بیشتر در تعامل با مشتری ایجاد می شود) و هم انحراف هیجانی (که بیشتر در تعامل با همکار روی می دهد) بر بهزیستی روان شناختی فرد تاثیر منفی داشته و آن را کاهش می دهد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کار هیجانی، اصالت هیجانی، ناهماهنگی هیجانی، انحراف هیجانی، نمونه برداری از وقایع، بهزیستی روان شناختی |
|
عنوان انگلیسی |
Aspect of Emotional Cognitive of Work With Clients and Coworkers (Event-Sampling Approach) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The aim of the current research was to investigate emotion work and its cognitive emotional aspects with clients and coworkers. Emotional work requirement include emotional euthenics, emotional dissonance and emotional deviance. The study focus on target person (coworker or client) and cognitive emotional aspect of work. Method: Participants were 142 persons work in service and no service jobs. Frequency of interactions were 1526. This research was relational study. Event sampling method was used for collecting data via with Rochester Incidents record. To measure negative affect subscale of NA and for subjective well being the moor psychosomatic inventory was used. Results: findings indicate that emotional dissonance were more probable with clients and emotional deviance with coworkers and relation between emotional work and psychological well being was negative. Conclusion: Emotional dissonance (emerge in client interactions) and emotional deviance (emerge in coworker interactions) reduce subjective well being of workers. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مهرنوش فرودستان | Mehrnoosh Foroudastan دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
حمیدرضا عمیدی | Hamidreza Oreyzi دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-452&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|