|
، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۶۳-۷۴
|
|
|
عنوان فارسی |
دست برتری خانوادگی و توانایی چرخش ذهنی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: بررسی رابطه دست برتری خانوادگی و توانایی چرخش ذهنی که به دلیل وجود نظریه های مطرح ژنتیکی و محیطی مورد بررسی قرار گرفته است. روش: در پژوهش علی– مقایسه ای حاضر، 136 آزمودنی که در کلاس پنجم ابتدایی تحصیل می کردند (68 پسر و 68 دختر) به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. میانگین سنی آزمودنی ها 11 سال و نه ماه بود. این دانش آموزان با استفاده از آزمون دست برتری چاپمن، آزمون آن لاین چی و آزمون محقق ساخته دست برتری خانوادگی مورد ارزیابی و سنجش پس رویدادی قرار گرفتند. یافته ها: تحلیل نتایج با استفاده از روش تحلیل واریانس یک راهه نشان داد که اثر دست برتری خانوادگی بر توانایی چرخش ذهنی در سطح a=0/005معنادار است (p=0/0015 و F=3/696). همچنین، اثر دست برتری خانوادگی (بر اساس جنسیت) بر توانایی چرخش ذهنی نیز تفاوت معناداری نشان داد (p=0/006 و F=3/006). نتیجه گیری: بر اساس آزمون های تعقیبی، بررسی نتایج، نظریه دست برتری آنت را تایید نکرد، اما دخالت عوامل محیطی و مدل سیستمی را در دست برتری مورد تایید قرار داد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
دست برتری خانوادگی، چرخش ذهنی، کودک |
|
عنوان انگلیسی |
Family Handedness and Mental Rotation Ability |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: This research examined the relationship family handedness and mental rotation ability. Method: one hundred and thirty six subjects (68 male and 68 female) of preschool students by randomly selected from six schools. These students were measured by chapman handedness test (1987), online chay test (2000) and a family handedness inventory. Results: Data analysis through univariate analysis of variance revealed that effect of family handedness on mental rotation ability was significant (α= 0/005, F=3/696, P=0/0015). Effects of family handedness by gender on mental rotation ability was significant (p=0/006, F=3/006). Conclusion: Results of this research don't emphasize Annet handedness theory, but effect of environmental factors and systematic model was emphasized. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Family Handedness, Mental Rotation, Children |
|
نویسندگان مقاله |
احمد علیپور | Ahmad Alipour گروه روانشناسی، دانشگاه تربیت معلم تهران، تهران، ایران.
علیرضا باغبان پرشکوهی | Alireza Baghban Parashkouhi دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-451&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|