، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۲۱-۲۸

عنوان فارسی پرسشنامه های صفات اسکیزوتایپی و شخصیت آیزنک: همگرایی و واگرایی دو دیدگاه روان پریشی
چکیده فارسی مقاله هدف: مطالعات بالینی و روان سنجی شخصیت نشان داده اند که برخلاف طبقه بندی مقوله ای اختلالات روانی، در ویژگی های مرضی شخصیت بین نشانه شناسی بیماران روان پریش و افراد غیر روانپریش در ابعاد مختلف یک پیوستار رفتاری وجود دارد. در ارزیابی صفات روان  پریشی دو رویکرد عمده وجود دارد که در پرسشنامه ها انعکاس یافته اند. پرسشنامه صفات اسکیزوتایپی نماینده دیدگاه بالینی و پرسشنامه شخصیت آیزنک نماینده دیدگاه روان سنجی در سنجش ویژگی های روان پریشی شخصیت است. هدف از پژوهش حاضر مقایسه پرسشنامه صفات اسکیزوتایپی و پرسشنامه شخصیت آیزنک بر اساس صفات روان پریشی و با در نظر گرفتن خصوصیات روان سنجی ایرانی این پرسشنامه ها است. روش: این پژوهش که در یک بررسی زمینه یابی و پس رویدادی انجام شد، از نوع توصیفی– مقطعی است. نمونه ای به حجم 304 نفر ( 164 زن و 140 مرد) از دانشکده های مختلف دانشگاه های شیراز و علامه طباطبایی انتخاب شدند و با ابزارهای تحقیق مورد آزمون قرار گرفتند. یافته ها با استفاده از روش رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافته ها: روان نژندی گرایی در مقایسه با روان پریشی گرایی، ویژگی های روان پریشی را بهتر پیش بینی می کند. رابطه میان مقیاس های شخصیت اسکیزوتایپی و شخصیت مرزی، و نیز عوامل آنها با مقیاس روان نژندی گرایی پرسشنامه شخصیت آیزنک، قوی تر از رابطه آنها با مقیاس روان پریشی گرایی آیزنک است. نتیجه گیری: این یافته با نتایج تحقیقات قبلی همسوست و همانطور که تحقیقات قبلی نشان داده اند، خصلت اسکیزوتایپی و مرزی بیشتر به روان نژندی گرایی مربوط است تا روان پریشی گرایی، چرا که نشانه های اختصاصی روان پریشی در این بیماران قابل مشاهده نیست. از طرفی چون مقیاس روان پریشی گرایی آیزنک بیشتر رفتار ضد اجتماعی را اندازه می گیرد، لذا همبستگی پایین با این مقیاس قابل انتظار است.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شخصیت، اسکیزوتایپی، مرزی، روان نژندی گرایی ، روان پریشی گرایی، پرسشنامه صفات اسکیزوتایپی، پرسشنامه شخصیت آیزنک

عنوان انگلیسی Schizotypal Trait Questionnaire (STQ) Versus Eysenck Personality Questionnaire (EPQ): Divergence and Convergence Between Two Perspectives In Psychosis
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Clinical and psychometric studies of personality have shown that in contrast to categorical classification of mental disorders, in pathological characteristics of personality, there is a behavioral continuity between the symptomatology of psychotic patients and non psychotic individuals in different dimensions. There are two major approaches for the evaluation of psychotic characteristics, which are reflected in questionnaires. The Schizotypal Trait Questionnaire (STQ) represents the clinical perspective, while Eysenck Personality Questionnaire (EPQ) represents the psychometric perspective in the evaluation of psychotic characteristics in personality. The aim of the present study is to compare these two instruments on the basis of psychotic characteristics, with regard to the Iranian psychometric characteristics of these questionnaires.  Method: The current research which was carried out in an ex-post facto research context, is a descriptive cross-sectional study. A group of 304 normal participants (164 females and 140 males) from different schools of Shiraz and Allameh Tabatabaie Universities took part in this research. Data were analyzed using multivariate regression analysis.  Results: Neuroticism is a better predictor of psychotic characteristics than psychoticism. The relation between schyzotypal and borderline personality scales and their factors with the neuroticism scale of Eysenck Personality Questionnaire, is stronger than their relation with the psychoticism scale. Conclusions: These findings are in line with previous research results which have shown that schizotypal and borderline traits are more related to N rather than P scale of EPQ; because typical symptoms of psychosis are not observed in these patients. In addition, since the P scale of EPQ is more indicative of antisocial behavior, a low correlation with this scale was predictable.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Personality, Schizotypy, Borderline, Neuroticism, Psychoticism, Schizotypal Trait Questionnaire, Eysenck Personality Questionnaire

نویسندگان مقاله علی محمدزاده | Ali Mohammadizadeh
دانشگاه پیام نور، واحد سراب، آذربایجان شرقی، ایران.

احمد برجعلی | Ahmad Borjali
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-399&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات