|
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۳۸-۴۸
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه کارکردهای اجرایی و توجه در کودکان پیش دبستانی دچار ناتوانی های یادگیری عصب روان شناختی / تحولی با کودکان عادی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف پژوهش حاضر، مقایسه کارکردهای اجرایی و توجه در کودکان دچار ناتوانی های یادگیری عصب روان شناختی/ تحولی و کودکان عادی پیش دبستانی شهر اصفهان است. به منظور انجام این پژوهش، 20 کودک 6-4 سال با ناتوانی یادگیری عصب روان شناختی/ تحولی و 20 کودک 6-4 سال عادی (بدون ناتوانی یادگیری) از میان جامعه کودکان پیش از دبستان شهر اصفهان، به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و عملکرد آنها در آزمون کارکردهای اجرایی و توجه مقایسه شد. روش: روش این پژوهش علی– مقایسه ای بود. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: آزمون عصب روان شناختی نپسی (NEPSY)، مقیاس هوش کودکان پیش از دبستان وکسلر، پرسشنامه کانرز والدین و فهرست وارسی نشانه های ناتوانی یادگیری عصب روان شناختی/ تحولی کودکان پیش از دبستان. یافته ها: یافته ها نشان داد که تفاوت کارکردهای اجرایی و توجه کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری عصب روان شناختی/ تحولی و کودکان عادی (بدون ناتوانی یادگیری) معنادار است. نتیجه گیری: کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری عصب روان شناختی/ تحولی پیش از دبستان در کارکردهای اجرایی و توجه دارای نواقص جدی هستند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کارکردهای اجرایی و توجه، ناتوانی های یادگیری عصب روان شناختی، تحولی، آزمون عصب روان شناختی نپسی |
|
عنوان انگلیسی |
Comparison of Executive Functions/Attention of Children With Neuropsychological/Developmental Learning Disabilities and Normal Children in Preschool Stage |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The aim of this study was to investigate and compare executive functions/attention of children with neuropsychological/developmental learning disabilities and normal children in the city of Isfahan. For this purpose, 20 four to six year old children with neuropsychological/developmental learning disabilities and 20 four to six year old normal children (with no neuropsychological disabilities) were selected using multistage random cluster sampling from among preschooler children in Isfahan, and their functions were compared using executive/attention test. Method: The method of study was causal comparative. The instruments of this research consisted of neuropsychological test of NEPSY, Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence (WPPSI) and the checklist of neuropsychological/developmental learning disabilities for preschool aged children. Results: There was a significant difference between the executive functions/attention performance of preschool young children with neuropsychological/developmental learning disabilities and normal young children. Conclusion: Preschool children with neuropsychological/developmental learning disabilities have serious problems in their executive/attention functions. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Executive Functions, Neuropsychological, Developmental Learning Disabilities Nepsy Test |
|
نویسندگان مقاله |
احمد عابدی | Ahmad Abedi گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
مختار ملک پور | Mokhtar Malek pour گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
حسین مولوی | Hosein Molavi گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
حمیدرضا عریضی | Hamidreza Oreizy گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
شعله امیری | Sholeh Amiri گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-402&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|