|
، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۱-۱۰
|
|
|
عنوان فارسی |
ساخت و رواسازی آزمون تشخیصی حسابنارسایی برای کودکان پایه سوم دبستان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف این پژوهش ساخت و رواسازی آزمون تشخیصی حساب نارسایی پایه سوم دبستان شهر اصفهان بود. روش: در این پژوهش پیمایشی، کتاب ریاضی پایه سوم دبستان تحلیل محتوا شد. ضریب کریپندورف مبنی بر توافق تحلیل محتوا 0/91 بهدست آمد. پس از آن بر اساس مقولههای استخراجشده و اهداف رفتاری هر مقوله و با توجه به نظریه شناختی بلوم و حجم هر مقوله در کتاب ریاضی پایه سوم تعداد زیادی سؤال طرح و بهطور مقدماتی اجرا گردید. سپس فرم نهایی روی یک نمونه 300 نفری از دانشآموزان پایه سوم دبستان (155 پسر و 145 دختر) که در سال تحصیلی 86-1385 به روش نمونهبرداری خوشهای چندمرحلهای از نواحی پنجگانه آموزشی شهر اصفهان انتخاب شده بودند، اجرا و پارامترهای سؤال آزمون بر اساس نظریه کلاسیک آزمون (CTT) و نظریه سؤال – پاسخ (IRT) محاسبه گردید. یافتهها: نتایج نشان داد که این آزمون دارای روایی مطلوب و نیز پایایی مناسب (0/93=a، ضریب بازآزمایی = 0/87) است و حساسیت و ویژگی (دقت) آن به ترتیب 0/98 و 0/96 بهدست آمد. پارامتر تشخیصی a(g) و دشواری b(g) بر اساس نظریه سؤال – پاسخ نیز نشان داد که همه سؤالها دارای توان تشخیص مناسب (بالای 0/5) و دشواری مطلوباند و با مدل دو پارامتری برازش کامل دارند (p>0/05). منحنی تابع آگاهی آزمون نیز نشان داد که مناسبترین کاربرد آن در سطوح توانایی ریاضی 0/6-=R تا 0/6+=R است. نتیجهگیری: این آزمون دارای ویژگیهای روانسنجی مناسب برای تشخیص کودکان حسابنارسای پایه سوم میباشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آزمون تشخیصی، حسابنارسایی، نظریه کلاسیک آزمون (CTT)، نظریه سؤال – پاسخ (IRT) |
|
عنوان انگلیسی |
Development and Validation of Dyscalculia Diagnostic Test for Third Grade Primary Schoolchildren |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The purpose of this study was to develop and validate the Dyscalculia Diagnostic Test for third grade primary school children of Isfahan, Iran. Method: In this survey the content of primary third grade math book was analyzed. Keripendorf's coefficient was calculated based on consistency of content analysis to be 0.91. In the next step, based on the obtained categories and the behavioral objectives of each category and considering Bloom's Cognitive Theory and the size of each category in the math book of third grade, several questions were designed and implemented in a pilot study. Thereafter, the final form was administered to 300 students (155 boys and 145 girls) who were selected in the academic year 85-86 using multi-level cluster sampling from five educational areas of Isfahan. Item and test parameters were assessed based on Classical Test Theory (CTT) and Item Response Theory (IRT). Results: The results showed that the test had desirable validity and reliability (a=0.92 and test-retest coefficient=0.87) and the specificity and sensitivity of the test were assessed to be 98 and 96 percent respectively. Discrimination Parameter a(g) and difficulty b(g) based on item - response theory also showed that all questions had desirable discriminatory power (over 0.5), and acceptable difficulty and had complete fitness with the two factor model (p>0.05). The graph of the awareness function of the test also indicated that its most appropriate application is in math ability levels of R= -0.6 to R= +0.6. Conclusion: This test has appropriate psychometric properties for the diagnosis of third grade schoolchildren with dyscalculia. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Diagnostic Test, Dyscalculia, Classical Test Theory (CTT), Item Response Theory (IRT) |
|
نویسندگان مقاله |
حجت الله فراهانی | Hojat Allah Farahani گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
مختار ملک پور | Mokhtar Malekpour گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
شعله امیری | Sholeh Amiri گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
حسین مولوی | Hosein Molavi گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
مهرداد کلانتری | Mehrdad Kalantari گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-385&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|