، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۲۱-۲۸

عنوان فارسی ارتباط آگاهی واج شناختی و نمره دیکته دانش آموزان فارسی زبان دوم ابتدایی
چکیده فارسی مقاله هدف: آگاهی واج شناختی بخشی از دانش زبانی است و ارتباط مستقیم و معناداری با مهارت سوادآموزی و خواندن و نوشتن دارد. آگاهی واج شناختی شامل سه مولفه آگاهی هجایی، آگاهی از واحدهای درون هجایی (تجانس و قافیه) و آگاهی واجی می شود. نتایج پژوهش روی زبان های گوناگون نشان می دهد که بین آگاهی واج شناختی و دیکته ارتباط وجود دارد. هدف این پژوهش بررسی این ارتباط در زبان فارسی است.  روش: پژوهش حاضر روی 219 دانش آموز دختر و پسر دوم ابتدایی چهار منطقه شهر کرج انجام شد که به روش خوشه ای تصادفی انتخاب شده بودند. ابتدا از آزمودنی ها به صورت انفرادی آزمون آگاهی واج شناختی به عمل آمد. در مرحله بعد در هر کلاس به صورت گروهی آزمون دیکته گرفته شد. این مطالعه به شیوه مقطعی انجام شده است.  یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد که نمره کل دیکته با نمره کل آزمون آگاهی واج شناختی ارتباط معنا دار دارد. در میان مولفه های تشکیل دهنده آزمون آگاهی واج شناختی، آگاهی هجایی کمترین و آگاهی واجی بیشترین ارتباط را با نمره دیکته داشت.  نتیجه گیری: این پژوهش نشان می دهد که در کودکان فارسی زبان نیز همانند سایر کودکان بین آگاهی واج شناختی و مهارت دیکته ارتباط وجود دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آگاهی واج شناختی، نمره دیکته، پایه دوم ابتدایی دانش آموزان

عنوان انگلیسی Relationship of Phonological Awareness and Dictation Score in Second Grade Primary School Children
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Phonological awareness is a part of linguistic knowledge and has a direct and significant relationship with literacy and reading and writing. Phonological awareness includes syllable awareness, intra-syllabic awareness and phoneme awareness. Research on a variety of languages shows a relationship between phonological awareness and spelling. The aim of the present study was to examine this relationship in Persian language.  Method: This was a cross-sectional study. The study was carried out on 219 second grade girl and boy primary schoolchildren in the city of Karaj, Iran, who were selected using random cluster sampling method. First, the Phonological Awareness Test was performed individually on each subject. In the next step the dictation test was given to each class as a group.  Results: The results showed that total spelling score had a significant relationship with total phonological awareness score. From among the different parts of phonological awareness, syllable awareness showed the least and phoneme awareness showed the highest correlation with spelling score.  Conclusion: As with children with other languages, in Persian speaking children there is a relationship between phonological awareness and spelling skills.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Phonologcal Awareness, Spelling, Scond Grade

نویسندگان مقاله زهرا سلیمانی | Zahra Soleimani
گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

امیر آرامی | Amir arami
گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

بهروز محمودی بختیاری | Behrooz Mahmoudi Bakhtiari
گروه زبانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

شهره جلایی | Shohreh Jalaei
دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-392&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات