، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۶۹-۷۵

عنوان فارسی بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس سنجش مهارت های اجتماعی دنیلسون در کودکان بهنجار و مبتلا به اختلال کمبود توجه- بیش فعالی مقطع ابتدایی
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف این پژوهش، هنجارگزینی و بررسی اعتبار، روایی تشخیصی و ساختار عاملی «مقیاس سنجش مهارت های اجتماعی دنیلسون» در دو گروه بهنجار و مبتلا به اختلال کمبود توجه- بیش فعالی بوده است. روش: به منظور دستیابی به هدف پژوهش، 271 نفر از کودکان مقطع ابتدایی شهر اصفهان به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای و 45 کودک مبتلا به اختلال کمبود توجه- بیش فعالی به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده از کلینیک های روان شناسی و روان پزشکی شهر اصفهان انتخاب شدند. «مقیاس سنجش مهارت های اجتماعی دنیلسون» برای هر دو گروه اجرا شد. یافته ها: ضریب آلفای کرونباخ برای گروه بهنجار 0/75 به دست آمد. نتیجه تحلیل عاملی با استفاده از روش واریماکس و بر اساس آزمون اسکری بیانگر وجود چهار عامل (زیر مقیاس رفتار پسندیده اجتماعی، زیر مقیاس تکانشگری، زیر مقیاس روابط با همگنان و زیر مقیاس مهارت های ارتباطی) در این مقیاس بود که در مجموع بیش از 41/68 درصد واریانس کل آزمون را تبیین کردند. رتبه های درصدی و نمره t به عنوان هنجارهای مقیاس سنجش مهارت های اجتماعی دنیلسون محاسبه شد. ضریب روایی تشخیصی نمرات کل و عضویت گروهی برابر با 0/71 به دست آمد. نتایج تحلیل تمایزات نشان دهنده نقطه برش 65/69، حساسیت 100 درصد و ویژگی 91/5 درصد بود. نتیجه گیری: بر اساس یافته های به دست آمده می توان گفت مقیاس سنجش مهارت های اجتماعی دنیلسون ابزاری معتبر، با روایی بالا و ویژگی مطلوب برای کاربرد در پژوهش های روان شناختی و فعالیت های بالینی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هارت های اجتماعی دنیلسون، هنجارگزینی، اعتبار، روایی تشخیصی، ساختار عاملی

عنوان انگلیسی A Study of Psychometric Characteristics of "Danielson's Social Skills Assessment for Children" in Adhd and Normal Primary Schoolchildren
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The purpose of this study was to investigate standardization, reliability, validity and factor structure of "Danielson's Social Skills Assessment for Children" in normal and attention deficit hyperactivity disorder primary schoolchildren.  Method: For this purpose, 271 schoolchildren in the city of Isfahan were selected using random cluster sampling, and 45 children with attention deficit hyperactivity disorder were selected using simple random sampling from psychology and psychiatric clinics in Isfahan. Danielson's Social Skills Assessment for Children was administered to both groups.  Results: The alpha coefficient was 0.74 for the normal group. Factor analysis using varimax rotation revealed 4 factors (Prosocial, Aggression, Peer relationship and Communication subscales) which comprised more than 41.68 of the total variance. The percentile rank and t-test were used as norms of Danielson's Social Skills Scale. The concurrent validity coefficient for the total scores and group memberships were 0.71. Analysis of differences showed the cut-off point of 65.69, sensitivity of 100% and specificity of 91.5%.  Conclusion: Based on the results, it could be concluded that Danielson's Social Skills Scale is a reliable and highly valid scale for using in psychological studies and clinical activity.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Standardization, Relabilty, Validity, Factor Structure, Attention Deficit/ Hyperactivity Disoder

نویسندگان مقاله شعله امیری | Sholeh Amiri
گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

راضیه طبائیان |
گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

حسین مولوی | Hosein Molavi
گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-410&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات