، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۲۶-۳۲

عنوان فارسی روند تحولی خلاقیت در کودکان
چکیده فارسی مقاله هدف: بررسی روند تحول خلاقیت در کودکان چهار تا ده ساله شهر اصفهان هدف این پژوهش بود.  روش: 240 کودک (120 پسر و 120 دختر) به  صورت تصادفی و با استفاده از نمونه گیری خوشه ای از مهدهای کودک و مدارس ابتدایی دو منطقه آموزش و پرورش شهر اصفهان انتخاب شدند. داده ها با استفاده از آزمون تفکر خلاق تورنس (بخش تصویری فرم A و Bجمع آوری و با روش تحلیل واریانس و مقایسه های زوجی میانگین ها تحلیل شد.  یافته ها: خلاقیت در کودکان از روندی تحولی پیروی می کرد (0/001 (p<و در این روند دختران و پسران تفاوت معنی داری نداشتند. مولفه های سیالی و ابتکار در هر چهار گروه سنی، جایگاه تقریبا ثابتی داشت ولی میانگین نمرات مولفه بسط در پسران و دختران با توجه به گروه ها متغیر بود.  نتیجه گیری: به نظر می رسد خلاقیت در کودکان از روندی تحولی پیروی می کند و تغییرپذیری نمرات به مولفه بسط اختصاص دارد. یافته ها با رویکردهای نظری مورد بحث قرار گرفته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تحول، خلاقیت، ابتکار، سیالی، بسط، روند

عنوان انگلیسی Development of Creativity in Children
چکیده انگلیسی مقاله Objective: This study sought to explore the developmental trend of creativity in 4 to 10-year old children in the city of Isfahan. Method: 240 children (120 males and 120 females) were randomly selected by cluster sampling from nurseries and elementary schools of two educational regions in Isfahan. Data were gathered using Torrance Creative Thinking Test (pictorial part of form A and B). Data were analyzed using ANOVA and pairwise comparisions. Results: Results showed that creativity in children follows a developmental course (p< 0.001), and there was no significant difference in development of creativity between boys and girls. Fluency and Originality factors had approximately constant positions among the four groups, but elaboration factor changed according to group. Differences among mean scores of creativity were not significant after controlling elaboration factor. Conclusion: It seems that creativity in children follows a developmental course and the variations of scores are specific to elaboration. Results are discussed according to theoretical attitudes.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Development, Creativity, Originality, Fluency, Elaboration, Trend

نویسندگان مقاله شعله امیری | Sholeh Amiri
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

سمانه اسعدی | Samaneh Assadi
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-377&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات