، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۲۶-۳۵

عنوان فارسی حافظه بینایی کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی - کم توجهی در مقایسه با افراد طبیعی
چکیده فارسی مقاله هدف: مطالعات انجام شده در مورد اختلال بیش فعالی - کم توجهی حاکی از وجود اختلال در عملکرد اجرایی از جمله حافظه کاری است. از طرف دیگر در این بیماران شواهدی دال بر اختلال در حافظه بینایی به دست آمده است. هدف این مطالعه بررسی حافظه بینایی با استفاده از آزمون های نوروپسیکولوژی حساس به عملکرد لوب تمپورال در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی - کم توجهی بود. روش: در این مطالعه مقطعی - تحلیلی 41 کودک 6 تا 11 ساله مبتلا به اختلال بیش فعالی - کم توجهی با بهره هوشی طبیعی که قبلا تحت درمان دارویی نبودند، با 30 کودک سالم که از نظر سن، جنس و بهره هوشی با آنها همسان شده بودند، به وسیله آزمون های نوروپسیکولوژی تاخیر در جور کردن با نمونه (DMS)، یادگیری جفت ارتباط (PAL) و حافظه شناسایی الگو (PRM) مقایسه شدند. یافته ها: در آزمون (PAL) عملکرد افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی- کم توجهی ضعیف تر از گروه کنترل بود. تعداد کل خطاها و تعداد کل تلاش ها به شکل معنی داری بیشتر و تعداد مراحل تکمیل شده به شکل معنی داری کمتر بود. در آزمون (ِDMS) درصد پاسخ های صحیح، گروه بیمار به طور معنی داری کمتر از گروه کنترل بود و این اختلاف در مورد درصد پاسخ های صحیح کل تاخیرها و نمایش همزمان نیز معنی دار بود. نتایج آزمون (PRM) نشان داد که درصد پاسخ های صحیح و میانگین زمان پاسخدهی صحیح در گروه بیمار ضعیف تر از گروه کنترل بود، اما این تفاوت به لحاظ آماری معنی دار نبود. نتیجه گیری: کارکرد بیماران مبتلا به اختلال بیش فعالی - کم توجهی بدون دریافت قبلی دارو در آ‍زمون های حساس به عملکرد تمپورال به ویژه در زمینه حافظه بینایی نسبت به گروه کنترل دارای درجاتی از اختلال می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال بیش فعالی - ‌کم توجهی، کودکان، حافظه بینایی

عنوان انگلیسی Visual Memory of Children With ADHD in Comparison With Normal Subjects
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Previous studies on ADHD indicate impairments in executive functions including working memory. In addition, there are findings pointing to impairments in visual memory in these children. The objective of this study was to assess visual memory in children with ADHD using neuropsychological tests sensitive to temporal lobe function. Method: In this cross-sectional analytical study, forty one 6-12 year old children with ADHD and normal IQ with no history of drug treatment were compared to 30 normal children matched for sex, age and IQ, using the neuropsychological tests Paired Associated Learning (PAL), Delayed Match to Sample (DMS) and Pattern Recognition Memory (PRM). Results: ADHD children showed poorer performance on PAL than the normal group; significantly higher total errors and tries and significantly lower completed stages was. In DMS the percentage of correct responses in the patient group was significantly lower than the control group and this difference was also significant regarding the percentage of correct responses, total delays, and simultaneous display. The results in PRM test showed that the percentage of correct responses and the delay to correct response was worse in the patient group than in the normal group. However, this difference was not significant. Conclusion: The performance of non-treated ADHD patients in tests sensitive to temporal function in general and visual memory in particular shows some impairment in comparison with the control group.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attention Deficit Hyperactivity Disorder, Children, Visual Memory

نویسندگان مقاله مهدی تهرانی دوست | Mehdi Tehranidoost
گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

مژگان خادمی | Mojgan Khademi
گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

ماریا مطلق | Maria Motlagh
گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

غزاله زرگری نژاد | Ghazaleh Zargari Nejad
گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

زهرا شهریور | Zahra Shahrivar
گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

جواد علاقبندراد | Javad Alaghbandrad
گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-364&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات