، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۵۲-۶۲

عنوان فارسی مدل های اسنادی افسردگی در نوجوانان با استفاده از مدل معادلات ساختاری
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی مدل های اسنادی (شناختی) افسردگی در نوجوانان دانش آموز بود. روش: در این پژوهش 388 دانش آموز (222 دختر و 166 پسر) مقطع متوسطه شهرستان ری به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند و پرسشنامه افسردگی بک، پرسشنامه حوادث منفی زندگی و پرسشنامه سبک اسنادی را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از نرم افزار لیزرل و (SPSS) و با روش های تحلیل عامل اکتشافی، تحلیل عامل تاییدی، تحلیل مسیر و مدل معادلات ساختاری بررسی شد. یافته ها: از میان سه مدل اسنادی آسیب پذیری، مدل نشانه و مدل شروع، دو مدل نشانه و شروع برازش خوبی در تبیین افسردگی داشت، ولی مدل آسیب پذیری برازش خوبی نداشت. نتیجه گیری: یافته های این پژوهش از مدل های اسنادی شروع و نشانه در تبیین افسردگی حمایت می کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله افسردگی، مدل های اسنادی - شناختی، نوجوانان

عنوان انگلیسی Evaluating Attribution Models of Adolescent Depression Using Structural Equation Modeling
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The main goal of this research was to examine the cognitive (attribution) models of depression in adolescent students. Method: In this research 388 high school students (222 females and 166 males) from the city of Rey were selected using stratified random sampling. The subjects completed Beck Depression Inventory (BDI), Negative Life Event Questionnaire (NLEQ) and Attribution Style Questionnaire (ASQ). Data were analyzed using exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, path analysis and structural equation modeling by SPSS and LlSREL softwares. Results: Findings showed that among the three attribution models of depression, onset model and sign model showed an acceptable goodness of fit for the explanation of depression whereas vulnerability model did not show a good fit with the data. Conclusion: The findings of this research support the onset and sign models of depression.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Depression, Attribution Models, Adolescents

نویسندگان مقاله نادر منیرپور | nader Monirpoor
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، قم، ایران.

هلن خوسفی | Helen Khoosfi
انسیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

محمود قاضی طباطبایی | Mahmoud Ghazi Tabatabai
دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

رخساره یزداندوست | Rokhsareh Yazdandoost
انسیتو روانپزشکی، مرکز تحقیقات بهداشت روان، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

محمدکاظم عاطف وحید | Mohammad Kazem Atef Vahid
انسیتو روانپزشکی، مرکز تحقیقات بهداشت روان، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

علی دلاور | Ali Delavar
دانشکده روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-368&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات