|
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۴۷-۵۳
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطه نمرات تیپ شبانهروزی و زمان واکنش دانشجویان در دو نوبت صبح و عصر |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه نمرات تیپ شبانه روزی و زمان واکنش در دو نوبت صبح و عصر بود. همچنین مطالعه تفاوت عملکرد دانشجویان در زمان واکنش صبح و عصر هدف دیگر پژوهش بود. روش: در یک بررسی مقطعی، 65 دانشجوی دانشگاه اصفهان (36 دختر و 29 پسر) به صورت در دسترس برای مطالعه انتخاب شدند. ابزارهای جمع آوری اطلاعات عبارت بودند از پرسشنامه صبحگاهی - عصرگاهی، و آزمون زمان واکنش دیداری. به منظور بررسی دخالت زمان روز در عملکرد افراد، آزمون زمان واکنش در دو نوبت ساعت نه صبح و سه بعدازظهر اجرا شد. یافته ها: بین نمرات تیپ شبانه روزی و زمان واکنش همبستگی وجود نداشت. همچنین میانگین نمرات زمان واکنش در دو نوبت اجرا (صبح و عصر) تفاوتی نداشت. تحلیل واریانس نیز نشان داد که میانگین نمرات دختران و پسران در تیپ شبانه روزی تفاوت دارد (p<0/006)، اما تفاوت عملکرد دو جنس در زمان واکنش معنی دار نبود. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که بین عملکرد افراد در آزمون زمان واکنش و تیپ شبانه روزی رابطه وجود ندارد. از آنجا که نمرات تیپ شبانه روزی گروه نمونه این مطالعه در هیچ کدام از دو گروه انتهایی صبحگاهی یا عصرگاهی قرار نداشته است، ممکن است نتایج آزمون زمان واکنش تحت تاثیراین عامل قرار گرفته باشد و چنانچه نمونه ای از دو طیف انتهایی (صبحگاهی و عصرگاهی) انتخاب و عملکرد آنها بررسی شود، ممکن است نتایج متفاوتی به دست آید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تیپ شبانه روزی، زمان واکنش ساده، زمان واکنش تشخیصی، زمان واکنش انتخابی، پرسشنامه صبحگاهی - عصرگاهی |
|
عنوان انگلیسی |
The Relationship Between Circadian Typology and Reaction Time Scores Among Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The main purpose of this study was to investigate the relationship between circadian typology and reaction time in the morning and evening. The other aim of this I research was to study the differences of reaction times in the morning and the evening I among students. Method: In a cross-sectional study 65 students of Isfahan University (36 females, 29 males) were randomly selected. Data were collected using Morningness- Eveningness Questionnaire and Visual Reaction Time Task. For evaluating the day time effect on subject performance, reaction time was tested twice (9 A.M. and 3 P.M.). Results: There was no relation between Morningness-Eveningness scores and reaction time. Also, there was no difference between reaction time scores at two performances (morning and evening). Multivariate analysis showed a significant difference between males and females in Morningness-Eveningness scores (p< 0.006). However, there was no significant difference between the two sexes in reaction time. Conclusion: There is no significant difference between reaction time and circadian typology. Since the Morningness-Eveningness scores of subjects in this study belonged to neither type in circadian typology, there is a possibility I that this has affected the reaction time test results. Different results might be obtained if the. Subjects are selected from two ends of the continuum (morningness and eveningness). |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
The Relationship Between Circadian Typology and Reaction Time Scores Among Students |
|
نویسندگان مقاله |
مریم ضیایی | Maryam Ziaei دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
شعله امیری | Shoeleh Amiri دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
حسین مولوی | Hosein Molavi دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-344&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|