|
، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۱۰-۱۵
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تحولی حافظه آشکار و ناآشکار کودکان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: تحقیق حاضر بهمنظور بررسی تحولی حافظه آشکار و ناآشکار کودکان انجام شد تا مشخص شود که با استفاده از تکالیف معمولی و روزمره، عملکرد کودکان در حافظه آشکار و ناآشکار به موازات افزایش سن چه تغییری مییابد. روش: در یک بررسی مقطعی، با استفاده از نمونهگیری چندمرحلهایی 120 کودک دبستانی از پایههای سوم، چهارم و پنجم برای اجرا انتخاب شدند. ابزار آزمون مجموعه واژگان پربسامد بود. تعداد این واژگان در طی فرآیند آزمونسازی 32 واژه بود که برای حافظه آشکار و ناآشکار از طریق بازشناسی (حافظه آشکار) و تکمیل کلمه با حروف نخستین (حافظه ناآشکار) اجرا گردید. دادهها با کمک تحلیل واریانس و مقایسههای چندگانه با 99% اطمینان بررسی شد. یافتهها: کودکان پایههای تحصیلی مختلف در هر دو حافظه آشکار و ناآشکار افزایش در عملکرد را نشان دادند. نتیجهگیری: مهمترین نتیجه پژوهش حاضر این بود که به موازات رشد حافظه آشکار، حافظه ناآشکار هم با گذشت زمان و افزایش سن رشد مییابد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
حافظه آشکار، حافظه ناآشکار، کودکان، واژگان پربسامد |
|
عنوان انگلیسی |
Developmental Study of Explicit and Implicit Memory in Children |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The purpose of the present research was to perform a developmental study on implicit and explicit memory in children. The paper inquires into the changes in explicit and implicit memory using everyday tasks in accordance with children's development. Method: 120 third, fourth and fifth grade elementary schoolchildren were selected using multi stage sampling. The instruments for the study were high frequency words. The number of words was 32. Recognition and word stem completion were conducted for explicit and implicit memories respectively. Data was analyzed using analysis of variance and post hoc tests with a 99% confidence level. Results: Schoolchildren of different educational levels showed an improvement in function in both explicit and implicit memories. Conclusion: The most important conclusion of the present study is that implicit memory develops along with the development of explicit memory in the course of time. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Explicit Memory, Implicit Memory, Children, High Frequency Words |
|
نویسندگان مقاله |
حسین زارع | Hosein Zare Payame Noor University, Department of Psychology, Tehran, Iran. دانشگاه پیام نور، گروه روانشناسی، تهران، ایران.
ولیا... فرزاد | Vali Elah Farzad دانشگاه تربیت معلم، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی، تهران، ایران.
محمدحسین عبدالهی | Mohammad Abd Elahi دانشگاه تربیت معلم، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی، تهران، ایران.
علیرضا مرادی | Alireza Moradi دانشگاه تربیت معلم، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-309&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|