|
، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۳۳-۳۹
|
|
|
عنوان فارسی |
اثر تداخلی تکلیف دوگانه در یادگیری صریح و ضمنی توالی حرکتی در سالمندان و جوانان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف این پژوهش مقایسه میزان وابستگی به توجه در یادگیری صریح و ضمنی در دو گروه سنی سالمندان و جوانان بود. روش: ابتدا نرمافزار تخصصی ارائه محرکهای متوالی، ثبت زمان و خطای پاسخ و ارائه تکلیف آد بال طراحی شد. در این نرمافزار زمان پاسخ به محرکهای متوالی و تعداد خطاها ثبت میگردید. در این پژوهش دو گروه سالمند و جوان در دو وضعیت یادگیری صریح و ضمنی (چهار گروه، هر گروه 15 نفر) شرکت داده شدند. برای تحلیل یافتهها از آنالیز واریانس چندطرفه استفاده شد، به این ترتیب که اثر سن، شرایط یادگیری (صریح و ضمنی) و نوع تحریک (توالی منظم و نامنظم) بر کاهش زمان پاسخ و کاهش تعداد خطاها مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: در گروه جوانان خطای پاسخ و زمان پاسخ کمتر و کارایی تکلیف دوم بیشتر بود. خطای پاسخ در شرایط ضمنی در هر دو گروه سالمند و جوان کمتر بود. در مرحله منظم خطای پاسخ و زمان پاسخ کمتر و کارایی تکلیف دوم بیشتر از مراحل نامنظم بود. نتیجه گیری: تداخل تکلیف دوگانه در شرایط یادگیری ضمنی کمتر از یادگیری صریح است. بر اساس این یافتهها، یادگیری ضمنی نسبت به یادگیری صریح نیاز به توجه کمتری دارد و در شرایط تقسیم توجه (بهویژه در سالمندان)، بهتر است از شرایط یادگیری ضمنی استفاده شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
توجه، تکلیف دوگانه، یادگیری ضمنی، یادگیری صریح، سالمندان |
|
عنوان انگلیسی |
Dual Task Interference in Explicit and Implicit Sequence Learning in Youth and Elderly |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The aim of this study was to compare the attentional demand in implicit and explicit learning in the youth and elderly. Method: First, the software for presenting sequential stimuli and the registration of time and error and the presentation of odd ball task was designed. This software registered the response time to sequential stimuli as well as the number of errors. In this study one group of elderly subjects and one group of young subjects participated in two situations of implicit and explicit learning (four groups of 15 subjects each). Multivariate analysis of variance was used to analyze data. The effects of age, learning situation (implicit and explicit), and type of stimulus (with a regular or irregular sequence) on lowering the reaction time and the reduction in the number of errors were evaluated. Results: The youth showed fewer errors in response, shorter response time, and a higher efficiency in the second task. The error in response was less prequent in implicit learning of both age groups. With regular sequences these were fewer errors in response, less response time, and higher efficiency in the second task than with the irregular sequences. Conclusion: Dual task interference in implicit learning is lower than in explicit learning. Based on these results, implicit learning has a lower attentional demand than explicit learning. Therefore, in situations of divided attention (especially in the elderly) it is better to make use of implicit learning. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Attention, Dual Task, Implicit Learning, Explicit Learning, Elderly |
|
نویسندگان مقاله |
وحید نجاتی | Vahid Nejati Tabriz University, Tabriz, Iran. دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
حسن عشایری | Hasan Ashayeri دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
میرتقی گروسی فرشی | Mirtaghi Garousi Farshi دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
محمد تقی اقدسی | Mohammd Taghi Aghdasi دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-315&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|