، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۴۰-۴۸

عنوان فارسی تأثیر روش‌های تربیتی و خودتنظیمی تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر شیوه تربیتی والدین و راهبردهای خودتنظیمی در یادگیری بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دوره راهنمایی انجام شد. روش: 261 دانش‌آموز دختر  کلاس سوم راهنمایی مدارس دولتی به روش خوشه‌ای چند مرحله‌ای از نواحی 3، 7 و 19 آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه‌های شیوه تربیتی و راهبردهای خودتنظیمی و همچنین کارنامه تحصیلی جمع‌آوری شد. معدل پایانی دانش‌آموزان در کلاس سوم راهنمایی به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی، در نظر گرفته شد. داده‌های پژوهش با استفاده از فراوانی، درصد، مجذور خی، تحلیل واریانس یک راهه، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافته‌ها: بین روش‌های تربیتی والدین و راهبردهای خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان رابطه معنی‌داری وجود داشت. قوی‌ترین عامل پیش‌بینی‌کننده پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان، شیوه تربیتی قاطعانه بود و راهبردهای خودتنظیمی از این نظر در مرحله بعد از شیوه تربیتی قاطعانه قرار داشت. نتیجه‌گیری: شیوه تربیتی والدین و راهبردهای خودتنظیمی دانش‌آموزان در پیشرفت تحصیلی از اهمیت بسزایی برخوردار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شیوه تربیتی، راهبرد خودتنظیمی، پیشرفت تحصیلی

عنوان انگلیسی The Effect of Training Methods and Educational Self Regulation on Academic Achievement
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The purpose of this research was to study the effects of parental training methods and educational self regulation on academic achievement at guidance school level.  Method: 261 third grade guidance schoolgirls were selected from  Tehran  educational areas 3, 7, and 19 by multiple cluster sampling. Information was gathered using Parents' Educational Methods Questionnaire and Self Regulation Strategies Questionnaire as well as school report. The final average of the third grade students was considered as the measure of educational improvement. Data was analyzed using frequency measures, chi square, one way analysis of variance, Pearson's correlation coefficient, and multiple regression.  Results: There was a significant relationship between parental training methods and self regulation strategies, and the students' educational achievement. The strongest predictor of achievement was strict educational method, and this was followed by self regulation strategies.  Conclusion: Parental training methods and educational self regulation have important roles in educational achievement.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Training Methods, Self Regulation Strategies, Educational Achievement

نویسندگان مقاله معصومه صمدی | Masoumeh Samadi
Research Institute of Education, Tehran, Iran.
پژوهشکده تعلیم و تربیت، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-316&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات