|
، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۴۸-۵۴
|
|
|
عنوان فارسی |
پیش بینی ارزیابی معلم از عملکرد دانش آموز با استفاده از آزمون توانایی های شناختی میکر در دانش آموزان کلاس های چهارم و پنجم ابتدایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف پژوهش حاضر پیشبینی ارزیابی معلم از عملکرد دانشآموز در دروس تاریخ، اجتماعی، دیکته و انشاء با استفاده از آزمون تواناییهای شناختی میکر بود. روش: 60 نفر از دانشآموزان دختر و پسر کلاسهای چهارم و پنجم ابتدایی بهصورت تصادفی انتخاب شدند. آزمون تواناییهای شناختی میکر روی کلیه نمونهها انجام شد و بهعلاوه عملکرد دانشآموزان در دروس مربوطه در یک مقیاس لیکرتی از یک تا پنج به وسیله معلم ارزیابی شد. برای تحلیل دادهها از روش آماری رگرسیون چندمتغیری استفاده شد. متغیرهای پیشبین در پژوهش حاضر، زیرمقیاسهای 26 گانه آزمون میکر و متغیر ملاک ارزیابی معلم بود. یافتهها: تحلیل رگرسیون نشان داد که بهترین متغیرهای پیشبین ارزیابی معلم از دانشآموز در درسهای تاریخ و اجتماعی بهترتیب زیرمقیاسهای CMU)) (شناخت واحدهای معنایی) (<0/001p)، CSS (شناخت نظامهای نمادی) (<0/01p) و NSS (تولید همگرای نظامهای نمادی) (<0/05p) و بهترین متغیرهای پیشبین ارزیابی معلم از دانشآموز در دیکته و انشاء به ترتیب زیرمقیاسهای NST)) (تولید همگرای تبدیلات نمادی) (<0/001p)، NSS (<0/01p)، CMU (<0/05p)، CSS (<0/05p) و DFU (تولید واگرای واحدهای تصویری) (<0/05p) بود. نتیجهگیری: با استفاده از زیرمقیاسهای آزمون میکر میتوان توانمندیهای دانشآموزان را شناسایی نمود و چنانچه در این زمینهها نواقصی وجود داشته باشد با مداخله بهموقع و آموزش نسبت به رفع آنها اقدام کرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
توانایی شناختی، ارزیابی معلم، رگرسیون چند متغیری، دانش آموز، راهبرد آموزشی |
|
عنوان انگلیسی |
The Prediction of Teachers' Ratings of Students' Function Using Meeker's Cognitive Abilities Test in Fourth and Fifth Grade Elementary Schoolchildren |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: the purpose of this study was to predict teachers' rating of student' function in subjects of history, social science, dictation, and composition using Meeker's Cognitive Abilities Test. Method: 60 fourth and fifth grade elementary schoolboys and girls were selected by multistage sampling. Meeker's Cognitive Abilities Test was carried out on all subjects. Also, students' function in the courses was rated by the teachers using a one to five likert scale. Multiple regression was used to analyze data. Predictive variables in this study consisted of the 26 subscales of Meeker's test, and dependent variable was teachers' ratings. Results: Regression analysis showed that the best predictors for teachers' ratings of students on the subjects of history and social science was CMU (Cognition of Semantic Units) (P< 0.001), CSS (Cognition of Symbolic Systems) (P< 0.004) and NSS (Convergent production of Symbolic Systems) (P< 0.03) respectively, and the best predictors for teachers' ratings of students on the subjects of dictation and composition in order were NST (Convergent production of Symbolic Transformations) (P<0.001), NSS (P< 0.003), CMU (P< 0.02), CSS (P< 0.04) and DFU (Divergent production of Figural Units) (P< 0.04). Conclusion: It is possible to identify students' capabilities using Meeker's Cognitive Abilities Test, and if any potential deficiencies exist, they may be alleviated by early intervention and education. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Cognitive Ahililies, Teachers&apos, Rating, Multiple Regression, Schoolchildren |
|
نویسندگان مقاله |
جهانشاه محمدزاده | Jahanshah Mohammadzadeh University of Ilam, Ilam, Iran. دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.
حمیدرضا عریضی | Hamidreza Oreyzi دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
حسین مولوی | Hosein Moulavi دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-318&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|