|
، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۲۲-۳۲
|
|
|
عنوان فارسی |
اثرات توجه، سطوح پردازش و علاقه به موضوع درس بر حافظه آشکار و نهان دانشجویان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: این مطالعه به بررسی تأثیر توجه و سطوح پردازش بر عملکرد حافظه و یادآوری واژهها بهصورت حافظه آشکار و نهان در دو حالت مختلف که موضوع درس، مورد علاقه دانشجویان باشد یا نباشد میپردازد. روش: این پژوهش از نوع آزمایشی بود و بهصورت انفرادی و با استفاده از ابزار اندازهگیری رایانهای روی 160 دانشجو اجرا شد. دادهها با روش تحلیل واریانس سهراهه مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافتهها: توجه متمرکز، علاقه به موضوع و پردازش عمقی، موجب میشد که عملکرد حافظه آشکار در بالاترین حد قرار گیرد و برعکس، پردازش سطحی، توجه تقسیمشده و فقدان علاقه به موضوع درس، به پایینترین عملکرد حافظه آشکار منجر میشد. نتیجهگیری: اثر متغیرها بر حافظه نهان و آشکار از برخی جهات متفاوت است، بهاین صورت که تأثیر سه عامل علاقه، توجه و سطوح پردازش برحافظه آشکار به ترتیب در ردههای اول تا سوم، و تأثیر دو عامل علاقه و توجه بر حافظه نهان در ردههای اول و دوم قرار میگیرد.سطوح پردازش بر حافظه نهان تأثیر قابل توجهی ندارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
علاقه، توجه، حافظه آشکار، حافظه نهان، سطوح پردازش، توجه متمرکز، توجه تقسیمشده |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Attention, Levels- of -Processing, and Interest in The Subject of Study on Explicit and Implicit Memory of Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: In this research the effect of attention and levels-of-processing on the function of memory and the retrieval of words with explicit and implicit memory, in two different states, where the subject of study was either interesting or not interesting for the students was studied. Method: This was an experimental study and was carried out individually using a computerized measuring tool on 160 students. Data were analyzed using three-way ANOVA. Results: Focused attention, interest in the subject of study, and deep processing brought about the highest degree of explicit memory function. In contrast, shallow processing, divided attention, and lack of interest led to the lowest function of explicit memory. Conclusion: The effects of variables on explicit and implicit memory were different in some aspects. Interest, attention, and level of processing ranked first to third respectively in their effects on explicit memory; and interest and attention ranked first and second respectively in their effect on implicit memory. The level- of- processing did not have a significant effect on implicit memory. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Interest, Attention, Explicit Memory, Implicit Memory, Levels Of Processing, Focused Attention, Divided Attention |
|
نویسندگان مقاله |
علیرضا مهدویان | Alireza Mahdavian University of Science and Culture, Tehran, Iran. دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران.
رضا کرمی نوری | Reza Karami Nouri دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-244&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|