، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۳۳-۳۹

عنوان فارسی روایی نسخه فارسی پرسشنامه توانایی‌ها و مشکلات (SDQ)
چکیده فارسی مقاله هدف: این مطالعه با هدف ارزیابی روایی نسخه فارسی پرسشنامه توانایی‌ها و مشکلات (SDQ) انجام شد. روش: روایی نسخه‌های والد و آموزگار (SDQ) در یک نمونه 600 نفری از جامعه کودکان 12-6 ساله ایرانی مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس، نتایج (SDQ) با نتایج معاینه کودکان توسط روانپزشک کودک و نوجوان و مصاحبه تشخیصی ((K-SADS مقایسه شد. داده‌های مربوط به هنجاریابی و نقاط برش محاسبه شد. یافته‌ها: نمرات به‌دست آمده از نسخه‌های والد وآموزگار (SDQ) در تمام قسمت‌ها با یکدیگر همبستگی مثبت داشتند. مقایسه نمرات شاخص‌های پرفعالیتی و نمره کلی مشکلات تشخیص‌های روان‌پزشکی نشان داد که (SDQ) از روایی مطلوبی برخوردار است. نقاط برش به‌دست آمده با مطالعات سایر کشورها هم‌خوانی داشت. نتیجه‌گیری: نسخه فارسی (SDQ) از مشخصات روان‌سنجی قابل قبولی برخوردار است و می‌تواند برای یافتن مشکلات رفتاری و هیجانی کودکان ایرانی ابزار غربالگری مناسبی باشد. لازم است مطالعه مشابهی نیز برای جمعیت نوجوانان انجام شود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پرسشنامه توانایی‌ها و مشکلات (SDQ)، مشکلات رفتاری، مشکلات هیجانی، کودکان

عنوان انگلیسی Validity of Farsi Version of Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ)
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The study was designed to evaluate the validity of Farsi version of Strenghts and Oifficulties Questionnaire (SDQ). Method: Validity of the parent and teacher versions of SDQ was assessed in a community sample of Iranian school children aged 6 to 11 years (n=600). The results of SDQ were compared to the diagnoses made by child and adolescent psychiatrist and K-SADS diagnostic interview. Results: Scores of the parent and teacher versions of SDQ were positively correlated. Comparing the scores of hyperactivity and total difficulties of psychiatric diagnoses showed that SDQ has an acceptable validity. Calculated cut off points were comparable to the results of other countries. Conclusion: Farsi version of SDQ has good psychometric properties, and could be used for screening of Iranian children with behavioral and emotional problems. A similar study with SDQ on adolescents is recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Strengths And Difficulties Questionnaire (SDQ), Behavioral Problems, Emotional Problems, Children

نویسندگان مقاله مهدی تهرانی دوست | Mehdi Tehranidoust
Department of Psychiatry, Psychiatric Research Center, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه روانپزشکی و مرکز تحقیقات روانپزشکی و روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران.

زهرا شهریور | Zahra Shahrivar
گروه روانپزشکی و مرکز تحقیقات روانپزشکی و روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

بهاره پاکباز | Bahareh Pakbaz
دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

آزیتا رضایی | Azita Rezaei
دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

فاطمه احمدی | Fatemeh Ahmadi
دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-245&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات