، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۴۰-۴۹

عنوان فارسی عوامل ایجادکننده استرس تحصیلی و واکنش ها‌ نسبت به آن عوامل در دانشجویان دختر و پسر
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه عوامل ایجادکننده استرس و واکنش‌ها نسبت به این عوامل در دانشجویان دختر و پسر با استفاده از پرسشنامه استرس زندگی دانشجویی انجام گردید. روش: نمونه  شامل 165 پسر و 250 دختر بود. پنج طبقه از عوامل ایجاد کننده استرس (ناکامی، تعارض، فشار، تغییرات و استرس خودتحمیل شده) و چهار طبقه توصیف‌کننده واکنش‌‌ها نسبت به استرس (فیزیولوژیک، هیجانی، رفتاری و شناختی) مطالعه گردید. یافته‌ها: دانشجویان دختر نمرات بالاتری در واکنش‌های چهارگانه به عوامل استرس‌زا و عوامل چندگانه ایجاد کننده استرس (ناکامی، فشار، تغییر، استرس خودتحمیل شده) گزارش کردند؛ در حالی که دانشجویان پسر تنها در عامل تعارض نمرات بالاتری به‌دست آوردند. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که عامل جنسیت پس از کنترل سن دارای اثر معنی‌داری است. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون سلسله‌مراتبی نشان داد که عوامل پیش‌بینی‌کننده جنس و منابع پنج‌گانه استرس تحصیلی به شکل معنی‌داری واکنش‌های فیزیولوژیک، هیجانی، رفتاری و شناختی را پیش‌بینی می‌کنند. تمام عوامل ایجادکننده استرس تحصیلی این مدل، در پیش‌بینی‌ واکنش‌‌ها نسبت به عوامل استرس‌زا، نقش معنی‌داری داشتند. این عوامل 32% واریانس واکنش فیزیولوژیک، 42% واریانس واکنش هیجانی، 25% واریانس واکنش رفتاری و 16% واریانس واکنش شناختی را تبیین کردند. نتیجه‌گیری: این نتایج ضرورت بازشناسی تفاوت‌های جنسیتی در مدیریت استرس را مورد تأکید قرار می‌دهد. تلویحات برای متخصصان سلامت روانی مورد بحث قرار گرفته است.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عوامل ایجادکننده استرس، واکنش‌‌ها نسبت به استرس، تفاوت‌های جنسیتی

عنوان انگلیسی The Academic Stressors and Reactions to Them in Male and Female Students
چکیده انگلیسی مقاله Objective: This study compared the academic stressors and the reactions to them in female and male students using Gadzella's Life Stress Inventory. Method: The sample included 166 male and 251 female students. Five categories of academic stressors (Le. frustrations, conflicts, pressures, changes, and self-imposed) and four categories describing reactions to these stressors (Le. physiological, emotional, behavioral, and cognitive) were examined. Results: Female students reported higher frustrations, pressures, changes, self-imposed stressors and greater physiological, emotional, behavioral and cognitive reactions to stressors than male students; while males reported higher conflict stressors than females. The MANCOV A yielded a significant main effect, adjusted for age. Also, respondent's gender and stressors emerged as the two strongest predictors of their physiological, emotional, behavioral and cognitive reactions to stressors in the hierarchical regression analysis. All the five stressors attained statistical significance in the model. These variables explained 32% of variance in physiological reaction, 42% for emotional reaction, 25% for behavioral and 16% for cognitive reactions. Conclusion: The findings emphasize on the need to recognize gender differences in stress management. Implications for mental health professionals are discussed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Academic Stressors, Reactions to Stressors, Gender Differences

نویسندگان مقاله امید شکری | Omid Shokri
دانشکده روانشناسی علوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم، تهران، ایران.

پروین کدیور | Parvin Kadivar
دانشکده روانشناسی علوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم، تهران، یران.

زهرا نقش | Zahra Naghsh
دانشگاه تهران، تهران، ایران.

زهره دانشورپور | Zohreh Daneshvarpour
دانشگاه تربیت معلم، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-246&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات