، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۵۷-۷۰

عنوان فارسی رابطه کارکردهای اجرایی عصبی- شناختی با اختلال‌های رشدی
چکیده فارسی مقاله کارکردهای اجرایی عصبی- شناختی ساختارهای مهمی هستند که در هدایت و کنترل رفتار نقشی اساسی ایفا می‌کنند. کارکردهای اجرایی دارای مؤلفه‌های گوناگونی همچون خودگردانی، حافظه کاری، ادراک زمان و زبان درونی هستند. کارکردهای اجرایی در طول فرآیند رشد و با افزایش سن کودک تحول می‌یابند و به تدریج به کودک کمک می‌کنند تا تکالیف پیچیده‌تر و سخت‌تری را انجام بدهد. ارزیابی دقیق‌ کارکردهای اجرایی به شناخت بهتر رشد کودک و اختلال‌های رشدی کمک شایان توجهی می‌کند. کارکردهای اجرایی را می‌توان به دو روش رسمی و غیررسمی ارزیابی کرد که در این میان بر ارزیابی در موقعیت‌های غیرساختارمند تأکید می‌شود. آسیب در کارکردهای اجرایی می‌تواند پیامدهای قابل ملاحظه‌ای در عملکرد اجتماعی، تحصیلی و هیجانی کودک داشته باشد. در این مقاله، یافته‌های پژوهشی در مورد آسیب در کارکردهای اجرایی در چند مورد از اختلال‌های رشدی شامل اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی، اختلال‌های طیف اتیسم، آسیب‌ مغزی ضربه‌ای یا اکتسابی، اختلال هماهنگی رشدی، اختلال‌های یادگیری، اختلال سلوک و اختلال نافرمانی مقابله‌ای، مورد بررسی قرار گرفته‌ و سپس چشم‌اندازهای درمان بر اساس اختلال در کارکردهای اجرایی توضیح داده شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کارکردهای اجرایی، اختلال‌های رشدی، کنترل رفتار، ‌درمان

عنوان انگلیسی Neurocognitive Executive Functions and Their Relationship With Developmental Disorders
چکیده انگلیسی مقاله Neurocognitive executive functions play a crucial role in guiding and controlling behavior. Neurocognitive functions include various components such as self-regulation, working memory, time perception and internal language. Executive Functions (EFs) develop along the course of the child's development and gradually help the child to execute harder and more complex tasks. The precise evaluation of EFs will help to get a better understanding about the child's development and developmental disorders. EP assessment could be carried out by both formal and informal methods; and in this context the assessment of unstructured situations is emphasized. Executive dysfunction can have significant consequences for the social, educational and emotional function of the child. This article studies findings about executive dysfunctions in developmental disorders such as attention deficit hyperactivity disorder, autism spectrum disorders, acquired or traumatic brain injuries, developmental coordination disorder, learning disorders, conduct disorder, and oppositional defiant disorder. Some guidelines for treatment with regard to executive dysfunctions will be discussed thereafter.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Executive Functions, Developmental Disorders, Behavior Control, Treatment

نویسندگان مقاله حمید علیزاده | Hamid Alizadeh
Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-248&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات