، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۲۵-۳۲

عنوان فارسی سوگیری حافظه ضمنی نسبت به پردازش اطلاعات هیجانی منفی در بیماران مبتلا به اضطراب منتشر، افسردگی اساسی و افراد بهنجار
چکیده فارسی مقاله هدف: تحقیق حاضر به بررسی سوگیری حافظه ضمنی نسبت به پردازش اطلاعات هیجانی منفی در بیماران مبتلا به اضطراب منتشر، افسردگی اساسی و افراد بهنجار پرداخته است. روش: تحقیق حاضر نوعی پژوهش مقطعی بود، بدین منظور 20 نفر بیمار مبتلا به اختلال اضطراب منتشر، 20 نفر بیمار مبتلا به اختلال افسردگی اساسی و 20 نفر افراد بهنجار با دامنه سنی 18 تا 52 سال انتخاب شدند. هر سه گروه آزمودنی بر اساس متغیرهای سن، جنس و سطح تحصیلات همتاسازی شده، توسط آزمون تکمیل ریشه کلمه (سوگیری حافظه ضمنی) مورد ارزیابی قرار گرفتند. مواد هیجانی شامل مجموعه‌ای از ریشه لغات در قالبی مبهم بود که می‌توانست توسط آزمودنی به شکل خنثی و یا هیجانی منفی تکمیل گردد. یافته‌‌ها: نتایج تحلیل واریانس نشان داد که افراد مبتلا به اختلالات بالینی افسردگی اساسی و اضطراب منتشر نسبت به گروه هنجار لغات را بیشتر به شکل هیجانی منفی تکمیل نمودند که حاکی از وجود سوگیری حافظه ضمنی در دو گروه بالینی بود. نتیجه‌گیری: نتایج همسو با پیشینه پژوهشی و همچنین درمورد اختلال افسردگی اساسی در راستای رویکرد باور (1987)، و همچنین در اختلال اضطراب منتشر در راستای مدل آیزنک و کین (2000) و باور (1987) می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سوگیری حافظه ضمنی، پردازش اطلاعات هیجانی، اضطراب منتشر، افسردگی اساسی

عنوان انگلیسی Implicit Memory Bias for Negative Information in Patients With Generalized Anxiety Disorder and Major Depressive Disorder and Normal Individuals
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The purpose of the current research was to study implicit memory bias for negative emotional information in patients with general anxiety disorder, major depressive disorder and normal individuals.  Method: this was a cross-sectional study including 20 patients with generalized anxiety disorder, 20 with major depressive disorder and 20 normal subjects between 18 to 52 years old. The groups were matched on the bases of sex, age and education. Word Stem Completion Task (implicit memory bias) was used to assess the subjects. Word stems were related to ambiguous words that could be completed to neutral and negative words.  Results: Analysis of variance showed that the patients with major depression and generalized anxiety completed the stems with more negative words then the control subjects. It suggests an implicit memory bias in the two disordered groups.  Conclusion: The results are in line with the literature, showing congruence with Bower's approach on major depressive disorder (1987) and with the model proposed by Eysenck and Keana (2000) and Bower (1987) on generalized anxiety disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Implicit Memory Bias, Emotional Information Processing, Generalized Anxiety Disorder, Major Depression Disorder

نویسندگان مقاله علی راستی | Ali Rasti
Shiraz university.
دانشگاه شیراز.

محمدرضا تقوی | Mohammadreza Taghavi
بخش روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-185&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات