، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۴۳-۵۱

عنوان فارسی نشانه‌های تصویری القاءکننده ولع مصرف در معتادان تزریقی هروئین
چکیده فارسی مقاله هدف: ولع مصرف، هسته مرکزی پدیده اعتیاد را تشکیل می‌دهد. ولع مصرف عامل ادامه سوء‌مصرف مواد و همچنین بازگشت به اعتیاد پس از دوره‌های درمانی است.  لذا بررسی عوامل ایجادکننده ولع مصرف در جهت اتخاذ شرایطی برای دوری از آنها یا تضعیف آنها یکی از مهم‌ترین نقاط مورد توجه در پژوهش‌های حیطه اعتیاد می‌باشد.  در میان روش‌های القاء ولع مصرف، مواجهه با علایم تصویری مرتبط با پدیده سوء‌مصرف مواد از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین راه‌ها به شمار می‌رود. شناسایی و بررسی این علایم و نشانه‌های تصویری که وابستگی بالایی به فرهنگ جامعه و روش‌‌های اختصاصی بومی سوء‌مصرف مواد دارند از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. در این مطالعه تلاش شده است این شاخص‌ها برای معتادین تزریقی هروئین ایرانی تعیین و اثرسنجی شوند. روش‌: در این مطالعه مقطعی پس از شناسایی ده عامل اصلی تصویری ایجاد کننده احتمالی ولع مصرف، برای هر عامل پنج تصویر در شرایط مختلف تهیه شد. 50 موقعیت حاصل به قید قرعه شماره‌گذاری شده و با نمایش تصادفی آنها از آزمودنی‌ها خواسته می‌شد برای هر تصویر بر اساس میزان تحریک‌کنندگی آن برای مصرف نمره‌ای از 0 تا 9 در نظر بگیرند. میزان تأثیرگذاری کلی تصاویر نیز بعد از اتمام نمایش کل تصاویر انجام شد.  در این مطالعه 32 معتاد مرد تزریقی با میانگین سنی 34 سال و میانگین مدت اعتیاد تزریقی 6 سال قبل از ورود به دوره‌های درمانی با رضایت شخصی شرکت نمودند. یافته‌ها: تحلیل نتایج مشخص ساخت بالاترین تأثیرگذاری مربوط به خود هروئین (بسته‌بندی شده یا آماده)، سوزن تزریق و عمل تزریق می‌باشد. همچنین بررسی‌های آماری مشخص ساخت میزان کلی یا جزئی تأثیرپذیری از تصاویر با طول دوره اعتیاد ارتباط معنی‌داری ندارد. بررسی نتایج میزان تأثیرگذاری کلی تصاویر، نشانگر توانایی بالای این روش القای ولع در ایجاد تمایل به مصرف در حد «زیاد» بود.  اما این تصاویر در ایجاد علایم جسمانی قطع مصرف مانند دل‌پیچه یا تعریق در حد «کم» عمل کردند. نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشانگر کارآیی بالای تصاویر در القاء ولع مصرف می‌باشند.  هر چقدر تصاویر ارتباط معنایی و زمانی بیشتری با لحظه اوج لذت در هنگام تزریق هروئین داشته باشند، توانایی بیشتری نیز در القاء ولع مصرف خواهند داشت. در این میان اسکناس‌های هزار تومانی به عنوان واحد خرید هروئین نیز توانایی القای ولع مصرف قابل توجهی در این مطالعه از خود نشان دادند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ولع، نشانه تصویری، هروئین، سوء‌مصرف مواد

عنوان انگلیسی Evaluation of Visual Cues Inducing Drug Craving in Intravenous Heroin Users
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Craving forms the core of drug dependence. Craving is the cause of persistence in drug abuse and relapse after a period of abstinence. Therefore, studying the causes of craving induction to avoid or weaken their effects is one of the most important domains in drug related research. Among methods of craving induction, confronting visual cues related to drug abuse is considered to be one of the most important and effective ways. The detection and evaluation of these visual signs and cues, which are highly related to the culture of the society and specific local methods of drug abuse, are particularly important. In this study we try to determine and assess the effectiveness of these factors on Iranian intravenous heroin addicts.  Method: First, ten main visual conditions supposedly inducing drug craving were identified. Then, five pictures were prepared for each condition. These 50 pictures were numbered and randomly presented to the subjects who were asked to score each picture from 0 to 9 according to their craving inducing effects. The subjects were also asked about the overall effectiveness of the pictures after the completion of the slide show. In this study 32 male IV abusers with the mean age of 34 years and a mean history of IV drug abuse 6 years prior to enrolling in treatment periods, participated with personal consent.  Results: Data analysis indicated the highest effect to be related to heroin itself (packed or prepared), needle for injection, and the act of injection. Also, statistical analysis showed that the amount of general or specific effect of pictures is not related to period of addition. The assessment of results of general effectiveness of pictures indicated high level of craving induction, but the same cues were weak in inducing physical symptoms such as cramps or sweating.  Conclusion: The results of this study show a high effectiveness of pictures in craving induction. According to the results of the study, it could be claimed that the more semantic and temporal relation the pictures have with peaks of euphoria during heroin injection, the more effective they are in inducing craving. One thousand toman notes as means of heroin purchase also showed significant craving induction effects in this study.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Craving, Visual Cues, Heroin, Drug Abuse

نویسندگان مقاله حامد اختیاری | Hamed Ekhtiari
Cognitive Assessment Lab, National Center for Addiction Studies, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
آزمایشگاه ارزیابی شناختی، مرکز ملی مطالعات اعتیاد ایران، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

آرین بهزادی | Ariyan Behzadi
آزمایشگاه ارزیابی شناختی، مرکز ملی مطالعات اعتیاد ایران، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

محمدعلی عقابیان | Mohammadali Oghabian
مرکز تحقیقات علوم و تکنولوژی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

هانیه عدالتی | Haniyeh Edalati
گروه روانشناسی دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.

آذرخش مکری | Azarakhsh Mokri
گروه بالینی مرکز ملی مطالعات اعتیاد ایران،تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-188&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات