، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۱-۱۱

عنوان فارسی پایایی و روایی آزمون انتظارات و پرسش‌نامه رفتار اجتماعی در نمونه‌ای از کودکان و نوجوانان ایرانی
چکیده فارسی مقاله هدف: در این مطالعه روایی و پایایی آزمون انتظارات و پرسش‌نامه رفتار اجتماعی در دو نمونه بالینی و غیربالینی از کودکان و نوجوانان سنجیده شد. روش: پس از ترجمه (مستقیم و معکوس) پرسش‌نامه رفتار اجتماعی و تعیین روایی صوری ترجمه، روایی و پایایی آزمون انتظارات (آزمون تصویری) و پرسش‌نامه رفتار اجتماعی با توجه به شاخص‌های بین‌فرهنگی سنجیده شد. آزمودنی‌های این پژوهش 54 نفر در فاصله سنی 17-4 سال  بودند که 28 نفر آنها از مراجعان متوالی به درمانگاه کودک و نوجوان بیمارستان روزبه دانشگاه علوم پزشکی تهران و 26 نفر از مراجعان متوالی به درمانگاه دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران انتخاب شدند. کلیه مراجعان به‌وسیله فوق‌تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان معاینه شدند. سپس تشخیص‌ها به‌کمک نتایج (K-SADS) تأیید شد. پرسش‌نامه رفتار اجتماعی به‌وسیله والد تکمیل و آزمون انتظارات برای کودک اجرا شد. یافته‌ها: در اکثر موارد مربوط به آزمون انتظارات، پایایی میان آزمونگران، α بالاتر از 9 را نشان داد. در اکثر نمرات و شاخص‌های مربوطه حساسیت هر دو آزمون پایین بود، اما ویژگی برخی شاخص‌ها در هر دو مورد بسیار خوب (80 درصد و بالاتر) به‌دست آمد. ارتباط برخی نمرات و شاخص‌های هر دو آزمون بسته به نوع اختلال روانپزشکی در هر یک از گروه‌ها چشمگیر بود. نتیجه‌گیری: حساسیت هر دو پرسش‌نامه برای کشف سوابق کودک آزاری جنسی و جسمی، خشونت خانوادگی و استرس پس از رویداد آسیب‌زا کم بود. بررسی و تحقیق در مورد عوامل فرهنگی مؤثر در برداشت و تفسیر کودکان از رویدادهای آزاردهنده و آسیب‌زا و ارتباط آنها با ابزارهای استفاده شده ضروری می‌باشد.   
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کودک آزاری، عوامل فرهنگی، پایایی، روایی، آزمون انتظارات، پرسش‌نامه رفتار اجتماعی

عنوان انگلیسی Reliability and Validity of The Social Behavior Inventory and The Expectations Test in A Sample of Iranian Children and Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله Objective: In this study, validity and reliability of the Social Behavior Inventory (SBI) and the Expectations Test (ET) were assessed in a clinical and a non-clinical sample of Iranian children and adolescents.  Method: The SBI was translated (into Persian and backward) and face validity of the translated version was determined. Validity and reliability of the SBI and the ET (visual test) were then assessed in regard with cross-cultural characteristics. Study subjects consisted of 54 children and adolescents aged 4–17 years: 28 of them were consecutive clinical referrals to Child and Adolescents Psychiatric Clinic of Roozbeh Hospital (Tehran University of Medical Sciences), and 26 were consecutive general referrals to Child and Adolescent Dentistry Clinic of Tehran University of Medical Sciences. All of the subjects were interviewed by a board-certified child and adolescent psychiatrist and the diagnoses were confirmed by K-SADS.  Results: For the ET, inter-rater reliability showed α more than 9. Both instruments had low sensitivity for most scales. However, few scales of the SBI and the ET demonstrated a very good specificity (80 percent and more). Some significant association was noticed between certain psychiatric disorders and the ET and SBI scores.  Conclusion: The SBI and ET were not adequately sensitive to screen for experiences of sexual child abuse, domestic violence, and posttraumatic stress disorder. Cross-cultural factors that influence children's and adolescents' conceptualizations and interpretation of traumatic and abusive experiences when these instruments are used need to be further studied.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Child Abuse, Cultural Factors, Reliability, Validity, Social Behavior Inventory, Expectations Test

نویسندگان مقاله زهرا شهریور | Zahra Shahrivar
Department of Psychiatry, Faculty of Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه روانپزشکی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

جواد علاقبندراد | Javad Alaghbandrad
گروه روانپزشکی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

مریم کوشا | Maryam Kusha
گروه روانپزشکی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گیلان، ایران.

بهنوش دشتی | Behnoosh Dashti
پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران.

میترا سپاسی | Mitra Sepasi
دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.

زهرا امینی پور | Zahra Aminipour
دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-207&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات