|
، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۴۴-۵۲
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطه سبکهای تفکر و رویکردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف این تحقیق، بررسی وجود رابطه بین سبکهای تفکر و رویکردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان بود. روش: پرسشنامههای سبکهای تفکر و فرآیند مطالعه بر روی 398 آزمودنی (203 پسر و 195 دختر) اجرا شد. برای بررسی پیشرفت تحصیلی دانشجویان، میانگین کل نمرات افراد از طریق دانشگاه، جمعآوری گردید. سپس نقش تفاوتهای جنسی بر سبکهای تفکر و رویکردهای یادگیری، و همچنین روابط بین متغیرها به ترتیب از طریق آزمون (t) برای گروههای مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون بررسی شد. یافتهها: دو جنس در متغیرهای پیشرفت تحصیلی، سبکهای تفکر قانونی، قضایی، سلسلهمراتبی، درونی، بیرونی و رویکرد سطحی تفاوت معنیدار داشتند. همچنین سبکهای تفکر قانونی، قضایی، آزاداندیش، سلسله مراتبی، بیرونی و رویکرد یادگیری عمیق با پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت معنیدار و سبکهای تفکر اجرایی، جزیی، محافظه کار و رویکرد یادگیری سطحی با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی معنیدار داشتند. سبکهای تفکر قانونی، قضایی، آزاداندیش، سلسلهمراتبی و بیرونی با رویکرد یادگیری عمیق و سبکهای تفکر اجرایی، جزیی، محافظهکار و الیگارشی با رویکرد سطحی رابطه مثبت و معنیدار نشان داد. از متغیر سبکهای تفکر، پنج سطح و از متغیر رویکردهای یادگیری، هر دو سطح در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان سهیم بودند. نتیجهگیری: توجه به نقش عوامل درونفردی سبکهای تفکر و رویکردهای یادگیری در مطالعات مربوط به پیشرفت تحصیلی اهمیت خاصی دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سبک تفکر، رویکرد یادگیری، جنس، پیشرفت تحصیلی |
|
عنوان انگلیسی |
Thinking Styles and Learning Approaches in Relation to Students’ Academic Achievement |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The aim of this study was to examine thinking styles and learning approaches in relation to academic achievement of university students. Method: On a sample of 398 subjects (203 males and 195 females), the Thinking Styles Inventory and Study Process Questionnaire were applied. Students' average scores were obtained from the university administrations, and was used as a measure of academic achievement. For testing the relations between thinking styles and learning approaches in genders, and for associations among study variables, we used independent group t-test, Pearson's correlation coefficient and regression analysis. Results: The results showed a significant difference between males and females in legislative, judicial, hierarchical, internal, and external thinking styles and the surface learning approach. A significant positive correlation was noticed between the legislative, judicial, liberal, hierarchical, and external thinking styles and the deep learning approach with academic achievement. Academic achievement had a significant negative correlation between executive, local, and conservative thinking styles and the surface learning approach. Also, the association between the legislative, judicial, liberal, hierarchical, and external thinking styles with the deep learning approach was positive and significant. The executive, local, conservative, and oligarchic thinking styles were strongly associated with the surface learning approach. Five dimensions of thinking styles and two levels of learning approaches contributed to the prediction of students' academic achievement. Conclusion: The role of thinking styles and learning approaches should be considered in studies on academic achievement of university students. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Thinking Styles, Learning Approaches, Gender, Academic Achievement |
|
نویسندگان مقاله |
امید شکری | Omid Shokri Tarbiat Moalem University, Tehran, Iran. دانشگاه تربیت معلم، تهران، ایران.
پروین کدیور | Parvin Kadivar دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم، تهران، ایران.
ولی الله فرزاد | Vaki Elah Farzad دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم، تهران، ایران.
زهره دانشورپور | Zohreh Daneshvarpour دانشگاه تربیت معلم، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-211&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|