|
، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۶۶-۷۱
|
|
|
عنوان فارسی |
پذیرش دانشآموزان کمتوان جسمی توسط دانشآموزان عادی در مدارس تلفیقی شهر تهران |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: جداسازی کودکان کمتوان از جامعه عادی، علاوه بر تحمیل هزینههای گزاف بر جوامع، لطمات و مشکلات عاطفی زیادی بر این کودکان وارد میکند و موجب رشدنیافتگی بسیاری از قابلیتها و کاهش قدرت تطابق آنان با محیط عادی میگردد. بنابراین چند دههای است که روش تلفیق یا یکپارچهسازی در آموزش و پرورش مدنظر قرار گرفته است. در ایران نیز آموزش و پرورش تلفیقی برای دانشآموزان با اختلالات بینایی، شنیداری و جسمی - حرکتی شروع شده، اما تاکنون در مورد میزان مقبولیت و پذیرش آنان از طرف دانشآموزان عادی مطالعه گستردهای نشده است. روش: 502 دانشآموز عادی از دبستانهای تلفیقی و 120 دانشآموز از دبستانهای عادی شهر تهران، در مقاطع سوم تا پنجم به کمک نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و میزان پذیرش آنان با استفاده از پرسشنامه «مقیاس پذیرش» تعیین و سپس اطلاعات بهدست آمده تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: دانشآموزان کمشنوای مدارس تلفیقی و غیرتلفیقی نسبت به دانشآموزان جسمی - حرکتی بیشتر مورد پذیرش دانشآموزان عادی قرار میگیرند، و در مجموع این پذیرش در مدارس تلفیقی بیشتر از مدارس غیرتلفیقی است. همچنین میزان پذیرش کودکان کمشنوا در میان دانشآموزان پسر بسیار بیشتر از دانشآموزان دختر است. نتیجهگیری: به نظر میرسد روش تلفیق برای کودکانی که دارای کمتوانی، به ویژه کمتواناییهای خفیف مانند کمشنوایی هستند مفید بوده و در ارتقای وضعیت تحصیلی، سازگاری با افراد عادی، عادیسازی حضور در جامعه، و شناخت و توجه نسبت به نیازهای خاص آنان، بسیار مؤثر است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مدرسه تلفیقی، اختلالات جسمی- حرکتی، اختلالات شنیداری |
|
عنوان انگلیسی |
Accepting Physically Disabled Students by Normal Students in Integrated Schools of Tehran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: Separating disabled children from the community not only imposes high costs on society, but also makes profound affective problems in the children, prohibits development of their capabilities and adjustment to normal environment. For past several decades, the integration method in education has been highly considered. The integrated education has also been implemented in Iran for students with visual, auditory and disabled disorders, but the acceptance of this education from normal students has not been so far investigated. Method: 502 normal students of integrated schools and 120 students of normal schools in Tehran were selected by cluster random sampling from students at grades three to five, and their acceptance was tested by the Acceptance Scale, and the information was analyzed. Results: Partially hearing students were more accepted than disabled students both in the integrated and normal schools, and in general, the acceptance was better in integrated schools than normal schools. Also, the acceptance of partially hearing boys was better than their girl peers. Conclusion: It appears that the integrated method for disabled children, especially those with mild disability, is beneficial and crucial to better scholastic achievement, adaptation with normal children, normalization in the community, and recognition of their special needs. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Integrated Schools, Disabled Disorders, Auditory Disorders |
|
نویسندگان مقاله |
اکبر فروع الدین عدل | Akbar Forooeddin Adl University of Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
اکبر بیگلریان | akbar Biglarian دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
نرگس ادیب سرشکی | Narges Adib Sereshki دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
جلیل صدرالسادات | Jalil Sadr Alsadat دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-212&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|