|
، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۱۷-۲۲
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطه فردگرایی و جمع گرایی با شیوه دانستن مستقل و ارتباطی در دانشجویان ایرانی و آمریکایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: پژوهش حاضر در پی ارزیابی رابطه میان عوامل فرهنگی و شیوه های شناخت و یادگیری بود. روش: 398 دانشجوی ایرانی و 277 دانشجوی آمریکایی از رشته های مختلف دانشگاه های تهران و شمال شرق ایالات متحده وارده مطالعه شدند. برای سنجش شیوه دانستن دانشجویان از پرسشنامه شیوه های دانستن و برای بررسی میزان فردگرایی و جمع گرایی از مقیاس فردگرایی - جمع گرایی استفاده شد. یافته ها: در هر دو نمونه، شیوه دانستن مستقل با فردگرایی و شیوه دانستن ارتباطی با جمع گرایی همبستگی معنی دار داشت. میانگین نمرات شیوه دانستن مستقل و فردگرایی عمودی به طور معنی دار در دانشجویان پسر بیشتر از دانشجویان دختر و در دانشجویان ایرانی بیشتر از دانشجویان آمریکایی بود. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه در راستای یافته های قبلی مبنی بر تاثیر ساختارهای فرهنگی بر رویکرد شناختی و نحوه تعامل بین فردی است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
جمع گرایی، فردگرایی، شیوه دانستن |
|
عنوان انگلیسی |
Relationship of Connected and Separate Knowing to Individualism-Collectivism Among Iranian and American Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The present study was aimed at assessing the relation between cultural factors and cognitive and learning styles. Method: 398 Iranian and 277 American students from different fields of study in the universities of Tehran and Boston entered the experiment. The Knowing Styles Inventory (KSI) and the Individualism-Collectivism Scale (ICS) were used to assess knowing styles and the level of individualism-collectivism respectively. Results: In both samples, separate knowing style was significantly correlated with individualism and connected knowing was significantly correlated with collectivism. Mean score of separate knowing style and vertical individualism was significantly higher in male students than in female students and in Iranian students than in American students. Conclusion: In line with previous findings the results of the present study confirm the effect of cultural constructs on cognitive approach and interpersonal interactions. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Collectivism, Individualism, Style of Knowing |
|
نویسندگان مقاله |
محمد اسعدی | Mohammad Asadi Department of Psychiatry, Faculty of Medicine, Tehran University of Medical Sciences. گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران.
فرناز اعتصام | Farnaz Etesam دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
کیم اچ نایت | Kim Knigh دانشگاه راجر ویلیامز آمریکا، آمریکا.
مورتون اچ الفنباین | Morton H. Elfenbein دانشگاه ماساچوست- دارتموس آمریکا، آمریکا.
فرزین رضاعی | Farzin Rezaei دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-252&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|