، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۳۱-۳۷

عنوان فارسی رابطه هوش هیجانی و سبک های دلبستگی
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سبک های دلبستگی انجام شد.  روش: 232 دانشجوی کارشناسی دانشگاه فردوسی، با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. آزمودنی ها پرسشنامه های هوش هیجانی بار ـ ان، دلبستگی بزرگسال هازن و شیور و پرسشنامه بازنگری شده مقیاس دلبستگی کولینز و رید را کامل کردند. داده ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و آزمون برای گروه های مستقل و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد.  یافته ها: بین سبک دلبستگی ایمن و هوش هیجانی رابطه مستقیم و معنادار وجود داشت سبک دلبستگی ناایمن مضطرب ـ دوسوگرا و سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی نیز با هوش هیجانی رابطه معکوس و معنادار داشتند. همچنین مردان و زنان از نظر هوش هیجانی تفاوت معناداری نداشتند. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که سبک های دلبستگی می تواند پیش بینی کننده خوبی برای هوش هیجانی کلی و مولفه های آن باشد.  نتیجه گیری: روابط کودک و والدین زمینه مهم و تاثیر گذاری بر رشد توانایی های کودکان است که آنان را قادر می سازد تا در مورد خودشان، دیگران و تعاملات اجتماعی بیاموزند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش هیجانی، سبک دلبستگی، جنسیت

عنوان انگلیسی The Relationship Between Emotional Intelligence and Attachment Styles
چکیده انگلیسی مقاله Objective: This study aimed to investigate the relationship between emotional intelligence and attachment styles.  Method: 232  Ferdowsi University undergraduate students were chosen using stratified random sampling method. The subjects completed the Bar-on Emotional Intelligence, Hazan and Shaver Adult Attachment Styles and Collins and Read Revised Adult Attachment Style questionnaires. The data were analyzed using Pearson correlation, t-test for independent groups, and multiple regression statistical methods.  Results: There was a significant and positive correlation between secure attachment style and emotional intelligence. Emotional intelligent had a significant negative correlation with anxious-ambivalent and avoidance attachment styles. Also, there was no significant difference between males and females with regard to emotional intelligence. Multiple regression analysis indicated that attachment styles can be good predictors of total emotional intelligence and its subsets.  Conclusion: Child-parent relationships are important and effective bases for the development of children's capabilities enabling them to learn about oneself, others, and social interactions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Emotional Intelligence, Attachment Styles, Gender

نویسندگان مقاله ایران ذراتی | Iran Zarrati
Parseh Higher Education Institution, Tehran, Iran.
موسسه آموزش عالی پارسه، تهران، ایران.

امین امیریزدی | Amin Amir yazdi
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

پرویز آزادفلاح | Parviz Azad Falah
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی،دانشگاه تربیت مدرس، تهران، یاران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-254&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات