، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۳۸-۴۶

عنوان فارسی مهد کودک و سبک های دلبستگی کودکان: پژوهشی در خانواده های تهرانی
چکیده فارسی مقاله هدف: با وجود حدود نیم قرن پژوهش در مورد تاثیرات مهد کودک بر رشد کودک، هنوز به این سوال مهم پاسخ قطعی داده نشده است که آیا مراقبت غیر والدانه آثار زیانباری بر کودک دارد یا نه. مطالعه حاضر با هدف شناسایی الگوهای دلبستگی کودکان مهد کودکی انجام شده است.  روش: برای بررسی الگوی دلبستگی کودکان در یک بررسی مقطعی، 36 کودک از مهد کودک های شهر تهران انتخاب و آزمون اضطراب جدایی اسلو و همکاران روی آنها اجرا شد. برای تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و تحلیل واریانس یک متغیره با اندازه گیری های مکرر و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد.  یافته ها: تقریبا نیمی از کودکان «الگوهای دلبستگی ناایمن» داشتند. برخلاف آنچه انتظار می رفت، آزمودنی ها در تصویر 4 (که والدین برای دو هفته به سفر می روند)، دلبستگی هم سطح سایر تصاویر نشان دادند و نسبت به تصویر 1 خود اتکایی بالایی داشتند.  نتیجه گیری: بهتر است پژوهشگران به جای عمومیت دادن تاثیرات مهد کودک و محکومیت ضمنی یا آشکار شاغل بودن مادر، به تحقیق و بررسی در مورد تاثیر عوامل میانجی بپردازند. پاسخ های کودکان به تصویر 4، احتمالا نوعی اجتناب محسوب می شود چرا که دو هفته جدایی از والدین برای کودکان زیاد است و آنها از صحبت کردن در مورد آن طفره می روند و ترجیح می دهند در مورد سوغات پدر و مادر صحبت کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دلبستگی، آزمون اضطراب جدایی، مهد کودک، رشد عاطفی - شناختی - اجتماعی

عنوان انگلیسی Day Care and Children's Attachment Styles: A Study on Families in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Despite nearly half a century of research on the effects of daycare on children, the fundamental question of whether non-parental daycare adversely affects young children has not been answered conclusively. The present study was carried out with the aim of identifying day care children's attachment styles.  Method: To assess the attachment pattern of children, in a cross-sectional study, the Separation Anxiety Test (SAT) of Slough et al. was administered to 36 children from day care centers in  Tehran . Descriptive statistical methods and one way analysis of variance with repeated measures and Tukey's post hoc were used for data analysis.  Results: Almost half the children had "insecure attachment styles". Contrary to what was expected, subjects in picture 4 (where parents went on a trip for two weeks), showed attachments at the same level as other pictures, and had more self-reliance in comparison with picture 1.  Conclusion: Rather than generalizing the effects of day care, and implicit or explicit condemnations of maternal employment, researchers ought to carry out research on the effect of mediating factors. Responses of children to picture 4 can be counted as a kind of avoidance as two weeks is a long time for children to be separated from their parents, and they avoid talking about it and rather talk about the gifts they receive from their parents.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attachment, Separation Anxiety Test (SAT), Day Care, Emotional, Cognitive and Social Development

نویسندگان مقاله نرگس رازقی | Narges Razeghi
Islamic Azad University, Tafresh Branch.
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تفرش.

باقر غباری بناب | Bagher Ghobari Bonab
دانشکده روانشناسی علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

محمدعلی مظاهری | Mohammadali Mazaheri
دانشکده روانشناسی علوم تربیتی، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-256&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات