، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۸-۱۳

عنوان فارسی اثربخشی درمان‌ شناختی- رفتاری گروهی در اختلال وسواسی – اجباری
چکیده فارسی مقاله هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر درمان ‌شناختی- رفتاری به شیوه گروهی بر کاهش علایم اختلال وسواسی– اجباری در بیماران سرپایی مراجعه کننده به مراکز خدمات روانشناختی اصفهان اجرا گردید. روش: بدین منظور تعداد هشت بیمار مبتلا به اختلال وسواسی- اجباری به روش تصادفی زمانی انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه چهار نفری شامل یک گروه آزمایشی و یک گروه کنترل قرار گرفتند. پرسشنامه وسواسی– اجباری مادزلی به عنوان پیش‌‌آزمون و پس‌آزمون در مورد دو گروه اجرا گردید. گروه آزمایشی به مدت یک ماه تحت درمان شناختی- رفتاری به شیوه گروهی قرار گرفتند و آزمودنی‌های گروه کنترل در فهرست انتظار بودند. یافته‌ها: درمان گروهی شناختی– رفتاری منجر به کاهش معنی‌دار علایم وسواسی – اجباری در گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل شد. نتیجه‌گیری: روش‌شناختی– رفتاری به شیوه گروهی می‌تواند جایگزین مناسبی در درمان اختلال وسواسی- اجباری باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال وسواسی- اجباری‌، درمان شناختی– رفتاری، گروه درمانی

عنوان انگلیسی The Effect of Group Cognitive-Behavioral Therapy on Obsessive-Compulsive Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The purpose of this study was to determine the effectiveness of group cognitive- behavioral therapy on the reduction of obsessive- compulsive symptoms in outpatients referred to psychological service centers in  Isfahan .  Method: Eight patients were selected using random temporary method and were randomly assigned to two four-person groups: the experimental group and the control group. Maudsley Obsessive Compulsive Inventory (MOCI) was administered to all subjects as pre- and posttests. The experimental group received group cognitive-behavioral therapy for one month, and the subjects in the control group were in the waiting list.  Results: Group cognitive-behavioral therapy significantly reduced obsessive- compulsive symptoms in the experimental group in comparison with the control group.  Conclusion: Group cognitive-behavioral therapy can be an appropriate alternative in the treatment of obsessive-compulsive disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mathematics achievement, Socioeconomic status, Math self - concept, Attitude towards math, Path analysis

نویسندگان مقاله زهرا مکملی | Zahra Mokameli
مرکز آموزش عالی غیرانتفاعی شهید اشرفی اصفهانی، اصفهان، ایران.

حمیدطاهر نشاط‌دوست | Hamid Taher Neshatdoust
دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

محمدرضا عابدی | Mohammad Reza Abedi
دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-149&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات