|
، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۸-۱۳
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی درمان شناختی- رفتاری گروهی در اختلال وسواسی – اجباری |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر درمان شناختی- رفتاری به شیوه گروهی بر کاهش علایم اختلال وسواسی– اجباری در بیماران سرپایی مراجعه کننده به مراکز خدمات روانشناختی اصفهان اجرا گردید. روش: بدین منظور تعداد هشت بیمار مبتلا به اختلال وسواسی- اجباری به روش تصادفی زمانی انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه چهار نفری شامل یک گروه آزمایشی و یک گروه کنترل قرار گرفتند. پرسشنامه وسواسی– اجباری مادزلی به عنوان پیشآزمون و پسآزمون در مورد دو گروه اجرا گردید. گروه آزمایشی به مدت یک ماه تحت درمان شناختی- رفتاری به شیوه گروهی قرار گرفتند و آزمودنیهای گروه کنترل در فهرست انتظار بودند. یافتهها: درمان گروهی شناختی– رفتاری منجر به کاهش معنیدار علایم وسواسی – اجباری در گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل شد. نتیجهگیری: روششناختی– رفتاری به شیوه گروهی میتواند جایگزین مناسبی در درمان اختلال وسواسی- اجباری باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اختلال وسواسی- اجباری، درمان شناختی– رفتاری، گروه درمانی |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Group Cognitive-Behavioral Therapy on Obsessive-Compulsive Disorder |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The purpose of this study was to determine the effectiveness of group cognitive- behavioral therapy on the reduction of obsessive- compulsive symptoms in outpatients referred to psychological service centers in Isfahan . Method: Eight patients were selected using random temporary method and were randomly assigned to two four-person groups: the experimental group and the control group. Maudsley Obsessive Compulsive Inventory (MOCI) was administered to all subjects as pre- and posttests. The experimental group received group cognitive-behavioral therapy for one month, and the subjects in the control group were in the waiting list. Results: Group cognitive-behavioral therapy significantly reduced obsessive- compulsive symptoms in the experimental group in comparison with the control group. Conclusion: Group cognitive-behavioral therapy can be an appropriate alternative in the treatment of obsessive-compulsive disorder. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Mathematics achievement, Socioeconomic status, Math self - concept, Attitude towards math, Path analysis |
|
نویسندگان مقاله |
زهرا مکملی | Zahra Mokameli مرکز آموزش عالی غیرانتفاعی شهید اشرفی اصفهانی، اصفهان، ایران.
حمیدطاهر نشاطدوست | Hamid Taher Neshatdoust دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
محمدرضا عابدی | Mohammad Reza Abedi دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-149&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|