|
، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۱۴-۲۱
|
|
|
عنوان فارسی |
ارتباط پیشرفت ریاضی دانشآموزان دختر و پسر ایرانی شرکت کننده در مطالعه تیمز ۲۰۰۳ با متغیرهای فردی و خانوادگی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: پژوهش حاضر بهمنظور مطالعه عملکرد ریاضی دانشآموزان دختر و پسر ایرانی که در سومین مطالعه جهانی ریاضی (تیمز 2003) شرکت کرده بودند، انجام شد. روش: در یک ارزیابی علی، از دادههای بهدست آمده از دانشآموزان دختر و پسر در سومین مطالعه جهانی ریاضی (تیمز 2003) استفاده شد. ارزیابی با استفاده از روش تحلیل مسیر و بررسی متغیرهای فردی مانند خودپنداره ریاضی و نگرش به ریاضی و متغیر وضعیت اقتصادی – اجتماعی خانواده صورت گرفت. یافتهها: نتایج بهدست آمده از تحلیل مسیر نشان میدهد که متغیرهای وضعیت اقتصادی- اجتماعی خانواده، خودپنداره ریاضی و نگرش نسبت به ریاضی مجموعاً 0/06% و0/07% از واریانس پیشرفت ریاضی را بهترتیب در دختران و پسران دانشآموز ایرانی تبیین میکند. همچنین متغیرهای وضعیت اقتصادی- اجتماعی و خودپنداره ریاضی در دانشآموزان دختر ایرانی 0/025% و در دانشآموزان پسر ایرانی 0/16% از متغیر نگرش به ریاضی را تبیین میکند. نتیجهگیری: متغیرهای خودپنداره ریاضی، نگرش به ریاضی و وضعیت اقتصادی – اجتماعی خانواده میتوانند اثرات مستقیم و غیرمستقیم قابل ملاحظه ای بر پیشرفت ریاضی دانشآموزان دختر و پسر ایرانی شرکت کننده در تیمز 2003 داشته باشند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
پیشرفت ریاضی، وضعیت اقتصادی– اجتماعی، خودپنداره ریاضی، نگرش به ریاضی، تحلیل مسیر |
|
عنوان انگلیسی |
The Relationship of Math Achievements of Female and Male Iranian Students Participating in the Timss 2003 Study With Individual And Familial Factors |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: This research was conducted to study the math performance of male and female Iranian students who had participated in the TIMSS 2003 (Third International Mathematics and Science Study). Method: Data obtained from male and female students in the TIMSS 2003 was used and were evaluated using path analysis and assessing individual factors such as math self-concept, attitude towards math, and socio-economic status of the family. Results: Results obtained from path analysis show that the factors of family socio-economic status, math self-concept, and attitude towards math indicate 0.06% and 0.07% of variance in math achievement in girls and boys respectively. Also, socio-economic status and math self-concept indicate 0.025% and o.16% of attitude towards math in female and male students respectively. Conclusion: The factors of math self-concept, attitude towards math, and the socio-economic status of the family might have had significant direct and indirect effects on math achievements in male and female Iranian students who had participated in TIMSS 2003. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Mathematics achievement, Socioeconomic status, Math self - concept, Attitude towards math, Path analysis |
|
نویسندگان مقاله |
اعظم پهلوان صادق | Azam Pahlevan Sadegh دانشگاه تربیت معلم تهران، تهران، ایران.
ولی الله فرزاد | Vali Elah Farzad دانشگاه تربیت معلم تهران، تهران، ایران.
عزت الله نادری | Ezat Elah Naderi دانشگاه تربیت معلم تهران، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-150&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|