، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۱۴-۲۱

عنوان فارسی ارتباط پیشرفت ریاضی دانش‌آموزان دختر و پسر ایرانی شرکت کننده در مطالعه تیمز ۲۰۰۳ با متغیرهای فردی و خانوادگی
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر به‌منظور مطالعه عملکرد ریاضی دانش‌آموزان دختر و پسر ایرانی که در سومین مطالعه جهانی ریاضی (تیمز 2003) شرکت کرده بودند، انجام شد. روش: در یک ارزیابی علی، از داده‌های به‌دست آمده از دانش‌آموزان دختر و پسر در سومین مطالعه جهانی ریاضی (تیمز 2003) استفاده شد. ارزیابی با استفاده از روش تحلیل مسیر و بررسی متغیرهای فردی مانند خودپنداره ریاضی و نگرش به ریاضی و متغیر وضعیت اقتصادی – اجتماعی خانواده صورت گرفت. یافته‌ها: نتایج به‌دست آمده از تحلیل مسیر نشان می‌دهد که متغیرهای وضعیت اقتصادی- اجتماعی خانواده، خودپنداره ریاضی و نگرش نسبت به ریاضی مجموعاً 0/06% و0/07% از واریانس پیشرفت ریاضی را به‌ترتیب در دختران و پسران دانش‌آموز ایرانی تبیین می‌کند. همچنین متغیرهای وضعیت اقتصادی- اجتماعی و خودپنداره ریاضی در دانش‌آموزان دختر ایرانی 0/025%  و در دانش‌آموزان پسر ایرانی 0/16% از متغیر نگرش به ریاضی را تبیین می‌کند. نتیجه‌گیری:  متغیرهای خودپنداره ریاضی، نگرش به ریاضی و وضعیت اقتصادی – اجتماعی خانواده می‌توانند اثرات مستقیم و غیرمستقیم قابل ملاحظه ای بر پیشرفت ریاضی دانش‌آموزان دختر و پسر ایرانی شرکت کننده در تیمز 2003 داشته باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پیشرفت ریاضی‌، وضعیت اقتصادی– اجتماعی‌، خودپنداره ریاضی، نگرش به ریاضی، تحلیل مسیر

عنوان انگلیسی The Relationship of Math Achievements of Female and Male Iranian Students Participating in the Timss 2003 Study With Individual And Familial Factors
چکیده انگلیسی مقاله Objective: This research was conducted to study the math performance of male and female Iranian students who had participated in the TIMSS 2003 (Third International Mathematics and Science Study).  Method: Data obtained from male and female students in the TIMSS 2003 was used and were evaluated using path analysis and assessing individual factors such as math self-concept, attitude towards math, and socio-economic status of the family.  Results: Results obtained from path analysis show that the factors of family socio-economic status, math self-concept, and attitude towards math indicate 0.06% and 0.07% of variance in math achievement in girls and boys respectively. Also, socio-economic status and math self-concept indicate 0.025% and o.16% of attitude towards math in female and male students respectively.  Conclusion: The factors of math self-concept, attitude towards math, and the socio-economic status of the family might have had significant direct and indirect effects on math achievements in male and female Iranian students who had participated in TIMSS 2003.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mathematics achievement, Socioeconomic status, Math self - concept, Attitude towards math, Path analysis

نویسندگان مقاله اعظم پهلوان صادق | Azam Pahlevan Sadegh
دانشگاه تربیت معلم تهران، تهران، ایران.

ولی الله فرزاد | Vali Elah Farzad
دانشگاه تربیت معلم تهران، تهران، ایران.

عزت الله نادری | Ezat Elah Naderi
دانشگاه تربیت معلم تهران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-150&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات