|
، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۲۲-۲۷
|
|
|
عنوان فارسی |
عملکرد تحصیلی نوجوانان مبتلا به اختلال دوقطبی نوع یک و تأثیر همبودی سایر اختلالات روانپزشکی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: افت عملکرد تحصیلی بهدنبال ابتلا به اختلال دوقطبی نوع یک (BID) گزارش شده است. در این مطالعه افت تحصیلی در سالهای نوجوانی و نیز تأثیر اختلالات روانپزشکی همزمان بر عملکرد تحصیلی این بیماران بررسی شده است. روش: در یک مطالعه توصیفی تحلیلی، نوجوانان مبتلا به (BID) بستری در بیمارستان روزبه در طول یک سال تحصیلی، از نظر سالهای مردودی، ترک تحصیل و افت تحصیلی کلی و نیز تأثیر اختلالات همزمان بر عملکرد تحصیلی بررسی شدند. جمعآوری اطلاعات بر اساس گزارش بیماران و تشخیص اختلالات بر اساس مصاحبه بالینی بر مبنای (DSM-IV( بود. یافتهها: تعداد 75 نفر ازمبتلایان به BID)) (52% دختر و 48% پسر) با میانگین سنی 15/41 سال (انحرافمعیار 1/7) وارد مطالعه شدند. آزمودنیها بهطور متوسط 48/1 سال (انحرافمعیار 8/1) افت تحصیلی و 60% آنها حداقل یکسال عقبماندگی تحصیلی داشتند. تفاوت گروه بیماران بدون همبودی با گروهی که حداقل یک اختلال روانپزشکی دیگر داشتند از نظر میزان افت تحصیلی به لحاظ آماری معنیدار نبود. نتیجهگیری: اختلال دوقطبی نوع یک در گروه نوجوانان بستری موجب افت تحصیلی شده، ولی وجود همبودیها تأثیر چندانی در میزان افت تحصیلی ندارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اختلال دوقطبی، افت تحصیلی، همبودی، نوجوانان |
|
عنوان انگلیسی |
Academic Performance in Adolescents With Type I Bipolar Disorder and The Effect of Comorbid Psychiatric Disorders |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: Academic failure subsequent to the development of Bipolar I Disorder (BID) has been reported in the literature. In this study, academic failure during adolescence, as well as the effect of comorbid psychiatric disorders on academic performance was assessed in these patients. Method: In a descriptive analytical study, adolescents with BID admitted to the Roozbeh hospital over a one school year period were assessed with regard to school retardation, school dropout and overall academic failure, as well as the effect of comorbid disorders on their academic function. Information was gathered on the basis of patients' reports, and diagnosis was performed using clinical interview and according to DSM-IV criteria. Results: Seventy five patients with BID (52% female, 48% male) with the mean age of 15.41 (SD=1.7) participated in the study. Subjects' mean years of academic failure was 1.48 (SD=1.8) and 60% had experienced at least 1 year school retardation. There was no significant statistical difference between the group without comorbidity and those with at least one additional psychiatric disorder, with regard to academic failure. Conclusion: Bipolar I Disorder in adolescent inpatients leads to academic failure; but the presence of comorbidities does not have a significant effect on academic failure. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Bipolar disorder, Academic failure, Comorbidity, Adolescents |
|
نویسندگان مقاله |
جواد علاقبندراد | Javad Alaghbandrad گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهرن، ایران.
اکرم ارسلانی | Akram Arsalani دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
جواد محمودی قرائی | Javad Mahmoudi Gharaei دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-154&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|