|
، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۲۸-۳۵
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطه متغیرهای فرهنگی- اجتماعی و نحوه تعامل والدین با نوجوانان در ایران |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: پژوهش حاضر در پی بررسی اثر عوامل اجتماعی و فرهنگی بر شیوه تربیتی و تعامل والدین با نوجوانان بود. روش: مطالعه توصیفی- مقطعی بوده، 426 مادر از پنج منطقه شهری در تهران، اصفهان و خمینیشهر وارد مطالعه شدند. مقیاس فردگرایی- جمعگرایی و پرسشنامههای اقتدار تربیتی، تعارض والد- نوجوان و مشروعیت اقتدار والدین مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها: شیوههای مستبدانه و آسانگیر در شهرهای کوچک، طبقات فقیر و خانوادههای سنتی، و شیوه مقتدرانه در شهرهای بزرگ، طبقات مرفه و خانوادههای دارای سبک زندگی مدرن شایعتر بود. تعارض بین والدین و نوجوانان در شیوه مقتدرانه کمتر و خفیفتر و در شیوه مستبدانه فراوان و شدید بود. شیوه مقتدرانه با پایبندی مادران به وضع مقررات در مورد مسایل متعارف همراه بود؛ برعکس شیوه آسانگیر با بیعلاقگی به وضع مقررات در این زمینهها مشخص میشد. نتیجهگیری: ناهمگونی ارزشهای اجتماعی و فرهنگی در شیوه تربیتی خانوادههای ایرانی نمود مییابد و شیوه تربیتی مقتدرانه با سالمترین شکل روابط خانوادگی همراه است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
شیوه تربیتی والدین، جمعگرایی، فردگرایی، تعامل والد- نوجوان |
|
عنوان انگلیسی |
The Correlation Between Socio-Cultural Context and Adolescent-Parent Relationship in Iran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: The study aimed at assessing the effect of socio-cultural factors on upbringing methods and the interaction between parents and adolescents. Method: Four hundred and twenty six mothers from Tehran , Esfahan , and Khomeini Shahr participated in this descriptive cross-sectional study. The Individualism-Collectivism Scale, Parental Authority Questionnaire, Adolescent-Parent Conflict Inventory, and the Legitimacy of Parental Authority Questionnaire were used. Results: Authoritative parenting was more prevalent in big cities, higher socioeconomic class, and modern families, while authoritarian and permissive parenting was associated with small towns, low socioeconomic status, and traditionalism. Conflicts between parents and children appeared to be less frequent and less intense in authoritative families than authoritarian families. Authoritative parenting was associated with conformity of mothers with setting rules on conventions; on the contrary, permissive parenting w::as char::acterized with lack of interest in setting rules on these issues. Conclusion: Dissimilarities in social and cultural values appear in the upbringing methods of Iranian families; and authoritative parenting is associated with the healthiest familial relationships. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Parental upbringing, Collectivism, Individualism, Parent-adolescent interaction |
|
نویسندگان مقاله |
محمد اسعدی | Mohammad Assadi گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهرن، ایران.
نازیلا شاه منصوری | Nazila Shahmansouri دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
محمدرضا محمدی | MohammadReza Mohammadi گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهرن، ایران.
فرزین رضاعی | Farzin Rezaie دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
جودیت جی سمتانا | Judiet Smetana دانشگاه روچستر آمریکا،نیویورک، آمریکا.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-155&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|