، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۴۲-۵۰

عنوان فارسی تأثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر افزایش یادگیری و یادداری متون درسی مختلف
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر افزایش یادگیری و یادداری سه نوع درس مطالعات اجتماعی، فیزیک و زبان انگلیسی سال اول متوسطه بود. روش:از روش نیمه‌تجربی و طرح گسترش‌یافته گروه‌های کنترل نابرابر استفاده شد. ‌آزمودنی‌ها 270 دانش‌آموز پسر سال اول دبیرستان بودند که به‌وسیله معلمانشان انتخاب و در قالب دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل در هر درس (در مجموع شش گروه آزمایشی و سه گروه کنترل) به صورت تصادفی نامگذاری شدند. طی 10 جلسه به گروه‌ آزمایشی اول راهبردهای شناختی و به گروه آزمایشی دوم راهبردهای فراشناختی آموزش داده شد. گروه کنترل در زمینه مشاهدات مربوط به اجرای پیش‌آزمون‌ها، پس‌آزمون‌ها و آزمون‌های نگهداری (پس از یک ماه) با دو گروه آزمایشی مقایسه گردید. اثرمندی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی به‌طور جداگانه برای متون آسان و دشوار درس‌ها بنا به تشخیص معلمان بررسی شد. یافته‌ها:آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی تقریباً در تمام موارد بر درس مطالعات اجتماعی مؤثر بود و موجب افزایش عملکرد تحصیلی یادگیرندگان هم در افزایش یادگیری و هم در افزایش یادداری شد. آموزش راهبردهای شناختی در درس فیزیک از آموزش راهبردهای فراشناختی مؤثرتر بود. آموزش این راهبردها در درس زبان انگلیسی تأثیر قابل توجهی نداشت. نتیجه‌گیری: آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی به یادگیرندگان در افزایش میزان یادگیری و یادداری درس‌ها تأثیر قابل توجهی دارد و لذا معلمان باید در آموزش این راهبردها به یادگیرندگان به ویژه افراد ضعیف، بکوشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله راهبردهای یادگیری، راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی، روش‌های مطالعه، یادگیری، یادداری

عنوان انگلیسی The Effects of Teaching Cognitive and Metacognitive Strategies in Increasing the Learning and Retention of Different School Texts
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The aim of the present study was to assess the effects of teaching cognitive and metacognitive strategies on the increase in learning the three different fields of English, Physics and Social studies in the first year of high school.  Method: The method of this study was semi-experimental, and the expanded plan in non-equivalent control group design was used. The subjects comprised 270 male first grade high school students who were selected by their teachers, and were randomly allocated to two experimental and one control groups per subject field (six experimental and three control groups in total). The first experimental group was instructed using cognitive strategies, and the second experimental group was instructed using metacognitive strategies in 10 sessions. The control group was compared with the two experimental groups based on the observations related to the pre-tests, post-tests, and retention tests (after one month). The effectiveness of cognitive and metacognitive strategy instructions were separately evaluated for easy and difficult texts according to the judgment of teachers.  Results: The instruction of cognitive and metacognitive strategies was effective on the subject of social studies in almost all instances, and led to an increase in the academic performance of the students in both learning and retention. The instruction of cognitive strategies in the subject of physics was more effective than the instruction of metacognitive strategies. The instruction of these strategies did not have a significant effect in the subject of English language.  Conclusion: Teaching cognitive and metacognitive strategies to students has a significant effect in increasing the level of learning and retention of subjects; therefore, teachers should aim at teaching these strategies to all students in general and to the weaker ones in particular.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Learning strategies, Cognitive strategies, Metacognitive strategies, Studying methods, Learning, Retention

نویسندگان مقاله بهرام ملکی | Bahram Maleki
مرکز تربیت معلم شهید مدرس، سنندج، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-144&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات