، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۵۱-۵۷

عنوان فارسی اثر برنامه آموزش مهارت‌های زندگی بر عملکرد دانش‌آموزان سال چهارم دبستان
چکیده فارسی مقاله هدف: در این مطالعه تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی بر عملکرد کودکان دبستانی مدرسه‌ای در تهران بررسی گردید. روش: در یک بررسی قبل و بعد، اثر برنامه آموزش مهارت‌های زندگی بر 26 نفر از دانش‌آموزان کلاس چهارم یکی از دبستان‌های ناحیه هشت آموزش و پرورش تهران بر اساس راهنمای مربوط به کودکان دبستانی، بررسی گردید. نمونه‌گیری به روش در دسترس و از طریق مراجعه به مدرسه محل تحصیل دانش‌آموزان بود. مهارت‌ها در سه سطح دانش‌آموزان، معلمان و والدین به وسیله دو فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان آموزش داده شد. پس از انجام مداخلات و تکمیل پرسشنامه توانایی‌ها و مشکلات‏ (SDQ)، نتایج قبل و بعد مقایسه شدند. یافته‌ها: تغییر رو به کاهش نمره شاخص کل مشکلات بعد از مداخله معنی‌دار بود، ولی در سایر شاخص‌ها یعنی نشانه‌های سلوک، هیجانی، بیش‌فعالی، مشکلات ارتباطی با همسالان و بروز رفتارهای جامعه‌پسند تفاوت قبل و بعد معنی‌دار نبود. نتیجه‌گیری: برنامه بهداشت روان در مدارس ممکن است بتواند از مشکلات دانش‌آموزان بکاهد و توانمندی آنها را ارتقا دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بهداشت روان، مدرسه، مهارت‌های زندگی

عنوان انگلیسی The Effect of Social Skills Education on The Function of Grade Four Elementary Students
چکیده انگلیسی مقاله Objective: In this study the effect of social skills education on the function of elementary school students in  Tehran was evaluated.  Method: In a before after trial we evaluated the effect of social skill educational programs on 26 fourth grade elementary schoolchildren. Sampling was carried out using convenience sampling at the student's schools. Two child and adolescent psychiatrists taught the skills at three levels of students, teachers and parents. After carrying out the interventions and completing the Strength and Difficulty Questionnaire (SDQ) results obtained before and after the education were compared.  Results: There was a significant reduction in the overall scores indicating problems in general; but there were no significant changes with regard to other indicators including conduct, emotion, hyperactivity, peer relationship, and pro social behavior scores.  Conclusion: Social skill intervention programs may be effective in the reduction of some problems among students and in enhancing their abilities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله School, Mental health, Social skills

نویسندگان مقاله فریبا عربگل | Fariba Arabgol
گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.

جواد محمودی قرائی | Javad Mahmoudi Gharaei
دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

میترا حکیم شوشتری | Mitra Hakim Shoushtari
گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، مرکز تحقیقات بهداشت روان، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-145&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات