|
، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۲۲-۲۸
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر آموزش آگاهی واج شناختی بر توانایی خواندن دختران کم توان ذهنی پایه دوم دبستان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: از آنجا که آگاهی واج شناختی بر یادگیری خواندن اولیه بسیار موثر می باشد، هدف پژوهش حاضر این بود که مشخص کند آیا آموزش آگاهی واج شناختی به کودکان عقب مانده ذهنی می تواند بر مهارت خواندن این کودکان تاثیر بگذارد؟ روش: در یک بررسی مداخله ای، از دو گروه 30 نفری مورد و شاهد که در پایه دوم دبستان استثنایی رجائیه تهران تحصیل می کردند و از نظر سطح آگاهی واج شناختی یکسان بودند، استفاده شد. در آغاز طرح آزمون های آگاهی واج شناختی، درستی و سرعت خواندن برای دو گروه اجرا گردید. بعد هر دو گروه طی مدت سه ماه آموزش خواندن دیدند. گروه مورد، علاوه بر آموزش خواندن در همین مدت، طی 20 ساعت تحت آموزش آگاهی واج شناختی قرار گرفت. پس از سه ماه هر دو گروه دوباره تحت همان آزمون ها قرار گرفتند. یافته ها: امتیاز آگاهی واج شناختی هر دو گروه بعد از سه ماه افزایش معنی دار یافت، ولی این افزایش در گروه مورد بیشتر بود. امتیاز درستی و سرعت خواندن هر دو گروه نیز افزایش غیر معنی دار یافت. امتیاز کل آگاهی واج شناختی با درستی و سرعت خواندن همبستگی معنی دار داشت. نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش می توان گفت آموزش خواندن به کودکان عقب مانده ذهنی موجب افزایش امتیاز آگاهی واج شناختی و درستی و سرعت خواندن آنها می گردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آگاهی واجشناختی، خواندن، عقب ماندگی ذهنی |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Phonological Awareness Training on Reading Skills of Mentally Retarded Second Grade Primary Schoolgirls |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: Given that phonological knowledge is highly effective in early reading acquisition, the aim of this study was to determine whether phonological awareness training for mentally retarded children could affect their reading skills. Method: In an interventional study, a control and an experimental group, each comprising 30 second grade primary schoolchildren with equal phonological knowledge, were recruited from Rajaieh special school for mentally retarded children. First, tests of phonological awareness as well as rate and accuracy of reading were carried out. Then, both groups received reading instruction for three months. During the same period, the experimental group received 20-hour phonological awareness training in addition to reading instruction. After three months both groups were re-assessed using the same tests. Results: Phonological awareness scores rose significantly in both groups after three months. Nevertheless, there was a higher rise in the experimental group. Also, the scores for accuracy and rate of reading increased non-significantly in both groups. Total phonological awareness score showed a significant correlation with accuracy and rate of reading. Conclusion: Regarding the results obtained in the study, providing reading instructions to mentally retarded children can cause an increase in the phonological awareness score as well as their reading rate and accuracy. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Phonological awareness, Reading, Mental retardation |
|
نویسندگان مقاله |
الهام مستقیم زاده | Elham Mostaghimzadeh مجتمع استثنائی رجائیه، تهران، ایران.
زهرا سلیمانی | Zahra Soleimani دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-111&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|