، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۲۹-۳۷

عنوان فارسی تقابل واژه های هیجان و شناخت در لغت نامه های زبان فارسی
چکیده فارسی مقاله هدف: این تحقیق در پی آن بود تا واژه های مرتبط با هیجان و شناخت را در لغت نامه های معتبر زبان فارسی (معین، عمید و معاصر فارسی امروز) و نسبت های خوشایندی/ناخوشایندی، جسمی/غیر جسمی و رایج/غیر رایج این واژه ها را تعیین کند.  روش: نمونه مورد مطالعه این تحقیق، کلیه ورودی های درج شده در لغت نامه های سه گانه بود. با استفاده از نظر تخصصی سه روان شناس مستقل و یک زبان شناس به عنوان معیار سنجش و با ارزیابی واژه ها به لحاظ اهداف تعیین شده، ویژگی های کیفی و توصیفی واژه ها استخراج گردید.  یافته ها: جنبه های عناصر روان شناختی مورد هدف در این مطالعه (هیجان و شناخت) متفاوت اند و در تقابل با یکدیگر قرار دارند.  نتیجه گیری: یافته ها با توجه به نظریه های روانشناختی و از نگاه فرهنگی مورد بحث قرار خواهد گرفت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هیجان، شناخت، لغتنامه، زبان، فارسی

عنوان انگلیسی Emotion Versus Cognition Words in Persian Dictionaries
چکیده انگلیسی مقاله Objective: This research aimed to explore the words related to the subjects of "emotion" and "cognition" regarding their pleasant/ unpleasant, somatic/non-somatic and common/uncommon ratios in Farsi dictionaries (Moeen, Amid and Moaser).  Method: the sample under study comprised all entries in the mentioned dictionaries. These entries were investigated by three independent judges (all psychologists) for their descriptive and qualitative characteristics. The final judgements benefited from linguistic feedback produced by a specialist in this field.  Results: The target psychological components (emotion and cognition) in this study were significantly different from one another.  Conclusion: The findings will be theoretically discussed from psychological and cultural points of view.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Emotion, Cognition, Dictionary, Language, Farsi

نویسندگان مقاله حسین کاویانی | Hossein Kaviani
گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران.

مهرانگیز پورناصح | Mehrangiz Pournaseh
مرکز مشاوره چالش مهر، تهران، ایران.

ارسلان گلفام | Arsalan Golfam
گروه زبانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-113&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات