، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۴۹-۵۶

عنوان فارسی کارکردهای اجرایی در کودکان با و بدون اختلال هماهنگی رشدی
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر کارکردهای اجرایی شامل سازمان‌دهی، تصمیم‌گیری- برنامه‌ریزی و بازداری را در کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی بررسی می‌کند. روش: در این پژوهش مقطعی – تحلیلی، 60 دانش‌آموز مقطع ابتدایی در دو گروه 30 نفره با اختلال هماهنگی رشدی (بر اساس DSM-IV) و میانگین سنی 2/8  سال و گروه عادی با میانگین سنی 5/8 سال بر اساس نمونه‌گیری تصادفی انتخاب و مقایسه شدند. برای به دست آوردن داده‌ها، از آزمون‌های توانایی حرکتی پایه، آزمون عصبی روان شناختی و شخصیتی کولیج و همین‌طور آزمون هوش ماتریس‌های رنگی ریون استفاده شد. داده‌ها با آزمون t مستقل تحلیل شدند. یافته‌ها: این کودکان در کارکردهای اجرایی سازمان‌دهی و تصمیم‌گیری- برنامه‌ریزی با گروه عادی تفاوت داشتند، ولی در زمینه کارکرد بازداری هیچ تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های فوق می‌توان برای کاهش نارسایی کارکردهای اجرایی، راهبردهای زیر را پیشنهاد نمود: تأکید بر کار شخصی و اضافی خارج از مدرسه؛ استفاده از ابزارهای برنامه‌ریزی مثل ساعت، تقویم و رایانه؛ تأکید بر آموزش مهارت‌های تفکر و حل مسئله؛ و استفاده از داروهای محرک روانی.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Executive Functions in Children With and Without Developmental Coordination Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Objective: the present study evaluated the executive functions of organization, decision making planning, and inhibition in children with developmental coordination disorder (DCD).  Method: For this cross- sectional/analytical study, 60 primary school students were recruited by random sampling into 2 groups: 30 children with DCD (based on DSM-IV criteria), with mean age of 8.2 years; 30 normal children with the mean age of 8.5 years. Data were collected using Basic Motor Ability Tests and Coolidge Personality and Neuropsychological Inventory, and the Ravon Test of Intelligence. Data were analyzed using t-test.  Results: Children with DCD differ from the normal children in executive functions of organization and decision making; however there was no significant difference in their function of inhibition from normal.  Conclusion: In regard with these findings, the following strategies are suggested to overcome the executive function deficits: emphasizing the individual work after school; using organizational tools like the alarm clock, calendar, and computer; emphasizing learning thinking and problem solving skills; prescribing psychostimulants.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمید علیزاده | Hamid Alizadeh
دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

مهدی زاهدی پور | Mehdi Zahedipour
مرکز درمانی بیرجند، مشهد، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-70&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات