، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۶۳-۷۴

عنوان فارسی اثر خستگی شناختی و هوش هیجانی بر حل مسایل شناختی
چکیده فارسی مقاله هدف : برای بررسی اثر خستگی شناختی و هوش هیجانی بر حل مسائل شناختی، این پژوهش طراحی و اجرا شد. روش: در این پژوهش مداخله‌ای کنترل شده، ابتدا بر اساس مقیاس حالت فراخلقی (TMMS)، از میان 408 دانشجو، 120 دانشجوی دختر و پسر دارای هوش هیجانی یک انحراف استاندارد بالاتر و پائین‌تر از میانگین انتخاب و به طور تصادفی در هشت گروه 15 نفره جایگزین شدند. آزمایش دارای دو مرحله بود. در مرحله اول بسته به موقعیت، آزمودنی‌ها در گروه‌های شاهد و آزمایش با مسایل تشخیصی قابل کنترل و غیرقابل کنترل رو به رو شدند و در مرحله دوم، برای مقایسه، گروه‌ها در موقعیت آزمون قرار گرفتند. در نهایت، داده‌ها به وسیله تحلیل واریانس سه راهه تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: عملکرد افراد دارای سطوح هوش هیجانی مختلف، یکسان نبود. به عبارتی، هوش هیجانی بالا نمایانگر عملکرد بهتر در حل مسئله بود و از نظر سطوح هوش هیجانی، بین دختران و پسران تفاوتی دیده نشد. عملکرد حل مسئله دختران (نسبت به پسران) بیشتر تحت تأثیر خستگی شناختی بود. قدرت حل مسئله افرادی که خستگی شناختی را تجربه می‌کردند، تابعی از سطح هوش هیجانی آنها نبود. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های بالا، برای مطالعه عملکرد افراد در موقعیت حل مسئله، تمرکز بر نقش متغیرهای هوش هیجانی و خستگی شناختی ضروری به نظر می‌رسد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Cognitive Exhaustion and Emotional Intelligence on Cognitive Problem Solving
چکیده انگلیسی مقاله Objective: This experiment was designed and administered to study the effect of cognitive exhaustion and emotional intelligence on cognitive problem sloving performance.  Method: In this controlled trial, 120 male and female students who scored between one standard deviation above and below the mean emotional intelligence on the Trait Meta Mood Scale (TMMS) were selected from 408 examinees, and were randomly assigned to 8 groups of 15 participants. The experiment consisted of two phases: In the first phase, participants in the control and experimental groups were exposed to controllable and uncontrollable discriminative tasks. In the second phase, for comparison, the groups were exposed to problem solving tests. Data analysis was done using the three-way ANOVA test.  Results: Performances of the subjects with different emotional intelligence were not similar. That is, the higher the emotional intelligence, the better performance on problem solving tasks. There was no difference between boys and girls regarding their level of emotional intelligence. Problem- solving in female subjects was more influenced by cognitive exhaustion (compared to males). The problem - solving ability in the subjects with cognitive exhaustion was not a function of their level of emotional intelligence.  Conclusion: Considering the findings, it seems necessary to focus on the role of variables of cognitive exhaustion and emotional intelligence in the studies of individuals' performance in solving cognitive problems.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زیبا غنائی | Ziba Ghanaei
دانشگاه آزاد اسلامی ساوه، ساوه، ایران.

محمدنقی فراهانی | Mohammadnaghi Farahani
دانشگاه تربیت معلم تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، تهران، ایران.

محمدحسین عبداللهی | Mohammadhossein Abd elahi


امید شکری | Omid Shokri
دانشگاه تربیت معلم تهران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-72&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات