، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۷۵-۸۴

عنوان فارسی تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر توانایی چرخش ذهنی نوجوانان
چکیده فارسی مقاله هدف: گسترش روز افزون محبوبیت بازی‌های رایانه‌ای در میان کودکان و نوجوانان، محققان را بر آن داشته است تا به مطالعه تأثیرات شناختی، عاطفی و رفتاری این بازی‌ها بر استفاده‌کنندگان بپردازند. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر توانایی چرخش ذهنی می‌باشد. چرخش ذهنی نوعی توانایی فضایی است که در آن شخص باید مجسم کند که اگر یک شکل دو یا سه بعدی، به اندازه معینی حول یک محور بچرخد، پس از چرخش چگونه ظاهر خواهد شد. روش: در این مطالعه مداخله‌ای روانشناختی در میان 162 دانش‌آموز کلاس اول و دوم راهنمایی (13-12 ساله) یک پرسشنامه محقق ساخته توزیع و از طریق پرسشنامه، میزان آشنایی گروه نمونه با بازی رایانه‌ای «تتریس» کنترل گردید. سپس از میان آنها 60 نفر به طور تصادفی انتخاب و به چهار گروه 15 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابتدا، هر چهار گروه به طور همزمان در موقعیت پیش آزمون به آزمون چرخش تصویری پاسخ دادند. پس از آن دو گروه آزمایشی دختر و پسر در طول چهار هفته و در شش جلسه 30 دقیقه‌ای به بازی «تتریس» پرداختند و بلافاصله بعد از آموزش هر چهار گروه مورد پس آزمون قرار گرفتند. اطلاعات به دست آمده به وسیله آزمون t مستقل و t وابسته تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که توانایی چرخش‌ ذهنی پسران و دختران در پیش آزمون تفاوت معناداری نداشت، اما پس از اجرای کاربندی آزمایشی، توانایی چرخشی ذهنی نوجوانان در پس‌آزمون افزایش یافت و این افزایش نمرات در دختران بیشتر از پسران بود. نتیجه‌گیری: الگوهای عوامل محیطی، اجتماعی و زیستی به این نتیجه‌گیری منجر می‌شوند که توانایی فضایی و به ویژه چرخش ذهنی دختران و زنان، ‌در مقایسه با پسران و مردان از انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Assessment of The Effect of Computer Games on The Ability of Mental Rotation in Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The increasing popularity of computer games among children and aodlescents has prompted researchers to study the cognitive, emotional and behavioral effects of these games on their users. The objective of the present research was to assess the effect of computer games on the ability of mental rotation. Mental rotation is a special ability by means of which an individual can visualize the final appearance of a two- or three- dimensional object, after it is rotated to a certain degree around an axis.  Method: In this interventional study which was carried out on 162 secondary school students (aged 12-13 years), a researched- designed questionnaire was distributed by means of which the degree of acquaintance of the sample group with the computer game "Tetris' was determined. Then 60 subjects were randomly selected from the group and were divided into four study and control groups, each comprising 15 subjects. First, all four groups simultaneously took a pre-test mental rotation test. Next, two groups of examinees, one comprising boys and the other comprising girls, played "Tetris' during six 30- minute sessions. Immediately after the training, all four groups took a post-test. The obtained information was analyzed by means of dependent and non dependent t-tests.  Results: The results showed that the ability of mental rotation was not significantly different of mental rotation increased in the adolescents, and the girls achieved higher scores than boys.  Conclusion: Models of environmental, social and biological phenomena conclude that spatial abilities in general and mental rotation in particular are more flexible in girls and women in comparison with boys and men.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرشته پورمحسنی | fereshteh pourmohseni
دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

مریم وفائی | Maryam Vafaie
دانشگاه تربیت مدرس، گروه روانشناسی، تهران، ایران.

پرویز آزاد فلاح | Parviz Azad Falah
دانشگاه تربیت مدرس، گروه روانشناسی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-73&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات