|
، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۹۳-۱۰۱
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطه خودناتوانسازی تحصیلی دانشآموزان با اهداف تسلط، عملکردگرا و عملکردگریز دانشآموز،والدین، معلم و کلاس |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: در این پژوهش، سؤالها و فرضیههایی مطرح شده است که مهمترین آنها عبارت است از بررسی رابطه بین اهداف یادگیری (دانشآموز، خانواده، معلم و کلاس) با خود ناتوانسازی. روش: در این پژوهش مقطعی – تحلیلی، جامعه آماری را کلیه دانشآموزان پایه اول تا سوم دوره متوسطه شهر اصفهان تشکیل دادند. حجم نمونه پژوهش 190 دانشآموز دختر و پسر بود که از 20 مدرسه شهر اصفهان به شیوه تصادفی مرحلهای، از بین دانشآموزان پنج ناحیه شهر انتخاب شدند. ابزارهای به کار گرفته شده، مجموعه مقیاسهای الگوهای یادگیری سازگار بود. یافتهها: نتایج نهایی پژوهش حاکی از آن بود که متغیرهای اهداف تبحری دانشآموز، اهداف عملکرد گریزی دانشآموز، اهداف تبحری کلاس، اهداف عملکرد گریزی کلاس و به طور جداگانه رابطه معنیداری با خود ناتوانسازی پسران دارند. سایر نتایج نیز نشان داد که در گروه دانشآموزان دختر اهداف تبحری دانشآموز، اهداف عملکرد کلاس و اهداف تبحری والدین به طور مجزا، رابطه معنیداری با خود ناتوانسازی دارند. ضمناً، نتایج پژوهش حاکی از آن بود که پسران به طور معنیداری بیشتر از دختران از راهبردهای خودناتوانسازی استفاده میکنند. نتیجهگیری: بهتر است نظام آموزشی به گونهای تغییر یابد که اساس ارزشیابی آن میزان رشد صلاحیتها و تسلط افراد بر موضوع یادگیری باشد و نه رتبه و نمره، و نیز بر فرآیند پیشرفت دانشآموزان و در نظر گرفتن پاداش برای رشد میزان یادگیری و کنجکاوی آنها تمرکز شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Relationship Between Educational Self - Handicapping and Mastery, Performance Focus and Performance Avoidance in Students, Parents, and Classroom |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: This research investigated several questions and hypotheses, the most important of which was: the relationship between learning aims (of students, families, teachers and classroom) and self-handicapping. Method: The target population of this cross-sectional/analytical survey was all students at first to third high school grades in Isfahan . The sample consisted of 190 girl and boy students, randomly chosen from 20 schools over 5 city quarters. The research instruments were the adjusted learning models scales. Results: The final results of this research indicated that the variables of student mastery, student performance avoidance, classroom mastery, and classroom performance avoidance had a meaningful relationship with self-handicatpping in boys. In girls, it was shown that student mastery, classroom performance, and parents mastery were asociated with self- handicapping. Also, it was indicated that boys use self- handicapping strategies significantly more than girls do. Conclusion: It is suggested that the system of education be inclined towards relying on the students' progress with qualifications and their level of mastery in the study subjects rather than class rankings and scores; and focus on students' progress and reward their learning improvement and curiosity. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه رئیسی | Fatemeh Raeesi تربیت معلم فاطمه زهرا، تهران،ایران.
اسماعیل هاشمی شیخ شبانی | Esmaeil Hashemi Sheykh Shaabani دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
مریم فاتحی زاده | Maryam Fatehizadeh دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-75&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|