|
، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۵۱-۵۸
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر دو نوع مداخله رایانهای بر نمرات املای کودکان دبستانی مبتلا به اختلال بیشفعالی – کمتوجهی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف مطالعه حاضر بررسی اثر بازیهای رایانهای و آموزش تایپ رایانهای بر نمرات املای کودکان دبستانی مبتلا به اختلال بیشفعالی- کمتوجهی(ADHD) بوده است. روش: در این مطالعه که از نوع کارآزمایی بالینی یک سو کور بود، 37 کودک دبستانی مبتلا به (ADHD) به دو گروه اول (17 نفره) و دوم (20 نفره) تقسیم شدند. اعضای گروه اول طی هشت جلسه یک ساعته (هفتهای سه جلسه) به بازی با رایانه پرداختند و افراد گروه دوم در هشت جلسه یک ساعته (هفتهای سه جلسه) تحت آموزش تایپ رایانهای قرار گرفتند. برای املای مدرسه 12 نمره در نظر گرفته شد که شامل چهار نمره پیش از مداخله، چهار نمره حین مداخله و چهار نمره پس از مداخله بود. نمرات املای جلسات، مربوط به املایی بود که کودکان در طول جلسات مینوشتند. یافتهها: دو گروه از نظر سن، مقطع تحصیلی، جنس، بهره هوشی، داروهای مصرفی، نمرات پرسشنامه کانرز والدین و معلمان، داشتن رایانه در منزل ،سابقه کار با آن و میانگین نمرات املا همسان بودند. پس از شرکت کودکان در جلسات بازی رایانهای، نمرات املای مدرسه در حین مداخله (0/03± 17/93) در مقایسه با پیش از مداخله (3/26±17/25) به میزان معنیدار مرزی افزایش نشان داد. شرکت در جلسات آموزش تایپ رایانهای نشان دهنده چنین تغییری نبود. نتیجهگیری: ارتقای میانگین نمرات املای کودکان دبستانی مبتلا به (ADHD) در حین شرکت در جلسات بازی رایانهای، ممکن است ناشی از بهبود توجه آنان باشد. جذابیت این نوع بازیها، بازخورد سریع رایانه، فقدان بازخورد منفی آن و حمایت از فرآیند تصمیمگیری کودک نیز میتواند این یافته را توجیه کند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Effects of Two Types of Computer Assisted Intervention on Spelling Scores of Primary School Children With Attention- Deficit/ Hyperactivity Disorder |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: This study assessed the effects of computer games and computer assisted-typing instructions on spelling scores of primary school children with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD). Method: In this -single blind clinical trial, 37 primary school children with ADHD were. assigned to group 1.,(n=17) and group 2 (n=20). The children in group 1 played computer games in 8 one-hour sessions (three times a week), while the children in group 2 received 8 one-hour sessions of typing instructions (three times a week). Twelve school's spelling scores were obtained; pre-, intra-, and post-intervention, each four scores. Eight session's spelling scores were also recorded. Results: The two groups were matched for age, school grade, gender, IQ, medications, parents' and teachers' Conner's score, having a personal computer at home, experience of working with the computer, and average spelling scores. After taking sessions of computer games, intra-intervention school's spelling scores (17.93±0.03) showed a significant borderline increase in comparison to the pre-intervention scores (17.25±3.26). The typing instructions sessions made no difference. Conclusion: Improvement in the mean spelling scores of the primary school students with ADHD during sessions of computer games can be due to improvement of their attention. The interesting format of these games, fast feedback, absence of negative feedback, and their supporting the decision making in children can also explain this finding. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مصطفی نجفی | Mostafa Najafi گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، تهران، ایران.
محمدرضا محمدی | MohammadReza Mohammadi گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
مهدی تهرانی دوست | Mahdi Tehranidoost گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
جواد علاقبندراد | Javad Alaghbandrad گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
شروین آثاری | Shervin Asaari مؤسسه پژوهشگران طب و توسعه بهداشت، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-14&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|