، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۵۹-۶۶

عنوان فارسی گروه درمانی مدیریت خشم با رویکرد شناختی - رفتاری در نوجوانان مؤسسه‌ای
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف مطالعه حاضر بررسی میزان اثر گروه درمانی با رویکرد شناختی - رفتاری مدیریت خشم در نوجوانان مؤسسه‌ای می‌باشد. روش: این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی با گروه شاهد انجام شد و جمعیت مورد مطالعه آن نوجوانان بی‌سرپرست بودند که در مؤسسات تحت پوشش سازمان بهزیستی نگهداری می‌شدند. پیش از مداخله درمانی و همچنین یک هفته پس از جلسه هشتم، تمامی بیماران با استفاده از پرسشنامه مقیاس ارزیابی خشم نوجوانان (AARS) مورد ارزیابی قرار گرفتند. از تعداد 40 نوجوان، 16 نفر به گروه مورد و 24 نفر به گروه شاهد وارد شدند. پیش از مداخله، دو گروه از نظر سن، جنس، مقطع تحصیلی و مقیاس‌های سنجش خشم یکسان بودند. یافته‌ها: در گروه مورد، گروه درمانی مدیریت خشم با کاهش مقیاس خشم واکنشی به میزان مرزی معنی‌دار و کاهش غیر معنی‌دار آماری در مقیاس نمره کلی خشم و خشم ابزاری همراه بود. میزان تغییر مقیاس‌های نمره کلی خشم، خشم ابزاری، خشم واکنشی و کنترل خشم در گروه‌های مورد و شاهد تفاوت معنی‌داری نشان نداد. در گروه مورد، میزان کاهش خشم واکنشی در دختران به میزان معنی‌داری بیشتر از پسران بود. نتیجه‌گیری: اگرچه احتمالاً به دلیل حجم کم نمونه، مداخله، در شاخص‌های مورد مطالعه کاهش آماری معنی‌داری نشان نداد،  اما اکثر آنها کاهش داشتند. از آنجا که مطالعه حاضر نخستین مطالعه در این زمینه محسوب می‌شود، در مطالعات آتی می‌بایست از تجارب آن استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Anger Management Group Therapy With Cognitive Behavior Approach in Institution Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله Objective: This study aimed to assess the effectiveness of group therapy with cognitive behavior approach for anger management on institution adolescents.  Methods: the study was a controlled clinical trial on orphan children who lived at institutions of the Welfare Organization. The subjects were assessed prior to the intervention as well as one week after the eighth session of therapy using the Adolescents Anger Rating Scale (AARS). Of 40 subjects, 16 were placed in the case group and 24 were the controls. Cases and controls matched in regard with age, gender, education, and pre- intervention AARS scores.  Results: In the case group, anger management group therapy was associated with lower reactive anger (with borderline significance) and insignificant lower overall anger score and instrumental anger. The overall, instrumental, and reactive anger and anger management scores did not differ in cases and controls. In the case group, reactive anger was reduced significantly in girls as compared to boys.  Conclusion: Most of the study variables showed improvement, although not statistically significant probably due to the small sample size. Since this study was the first of the kind, the researchers recommend that the results can be used for future studies.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرشته شکیبایی | Fereshteh Shakibaei
گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

مهدی تهرانی دوست | Mehdi Tehrani doust
گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

زهرا شهریور | Zahra Shahrivar
گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

شروین آثاری | Shervin Asaari
مؤسسه پژوهشگران طب و توسعه بهداشت، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-21&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات