|
، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۷۳-۸۷
|
|
|
عنوان فارسی |
شیوع اختلال بیشفعالی – کمتوجهی در گروهی از دانشجویان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: اختلال بیشفعالی- کمتوجهی (ADHD) در بزرگسالان به عنوان یک بیماری مهم، روز به روز بیشتر شناخته میشود، با این حال شیوع و عوارض آن در دانشجویان کمتر مورد توجه قرار گرفته است. هدف این مطالعه توصیفی، تخمین شیوع آن در گروهی از دانشجویان ایرانی میباشد. روش: این مطالعه از نوع مقطعی است و در آن 409 نفر از دانشجویان خوابگاه فاطمه الزهرا (دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی) از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بعد از کنار گذاشتن 165 نفر (بر اساس معیارهای خروج از مطالعه)، بقیه بر طبق پرسشنامه اختلال بیشفعالی- کمتوجهی کانرز که از نوع خود گزارشگری است بررسی شدند. دادهها با آزمونهای کای دو و فیشر بررسی شدند. یافتهها: شیوع (ADHD) در جمعیت مورد مطالعه 3/7% به دست آمد (بر اساس شاخص بیشفعالی – کمتوجهی) که بیشترین فراوانی (%7/8) به زیر مقیاس B (بیشفعالی-بیقراری) و کمترین فراوانی (%2) به زیر مقیاس D (مشکلات تصور کلی از فرد) و زیر مقیاس A (کمتوجهی-مشکل حافظه) مربوط بود. در گروه (ADHD)، میزان بالاتری از سابقه اختلال روانپزشکی و همچنین سابقه مصرف داروهای روانپزشکی وجود داشت. نتیجهگیری: به نظر میرسد که غربالگری دانشجویان دارای این اختلال و نیز بررسی بیشتر و معرفی آنها به روانپزشک به منظور درمان ضروری باشد تا از این طریق به بهبود عملکرد و روابط آنها کمک شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Prevalence of Attention - Deficit/Hyperactivity Disorder in a Group of University Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective: Attention - deficit/hyperactivity disorder (ADHD) has been increasingly recognized as a valid adult diagnosis. Yet, its prevalence and associated impairments in university students have received little attention. This descriptive study aimed to determine the rate of ADHD in a group of Iranian university students. Method: For this cross-sectional study, 409 university students living in Fatemeh-AI-Zahra dormitory (Shahid Beheshti University of Medical Sciences) were selected through convenience sampling, and after excluding 165 students (by exclusion criteria) the rest were assessed using the self-administrated Conner's Questionnaire for ADHD. Statistical analysis was performed by chi-square and Fisher's exact tests. Results: The prevalence of ADHD was 3.7% in the study population (according to ADHD index); subscale B (hyperactivity/restlessness) had the most frequency (7.8%) and subscales D (problems with self concept) and A (attention/memory problem) were least common (2%). ADHD group had higher rates of positive history of psychiatric problems and medicationuse. Conclusion: It seems necessary that university students be screened for this disorder and be referred to psychiatrist for further evaluation and treatment to improve their academic function and personal relations. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فریبا عربگل | Fariba Arabgol گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
مرتضی حیاتی | Morteza Hayati گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، تهران، ایران.
مائده حدید | Maedeh Hadid دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-23&slc_lang=other&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
other |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|