، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۷۳-۸۷

عنوان فارسی شیوع اختلال بیش‌فعالی – کم‌توجهی در گروهی از دانشجویان
چکیده فارسی مقاله هدف: اختلال بیش‌فعالی- کم‌توجهی (ADHD) در بزرگسالان به عنوان یک بیماری مهم، روز به روز بیشتر  شناخته می‌شود، با این حال شیوع و عوارض آن در دانشجویان کمتر مورد توجه قرار گرفته است. هدف این مطالعه توصیفی، تخمین شیوع آن در گروهی از دانشجویان ایرانی می‌باشد. روش: این مطالعه از نوع مقطعی است و در آن 409 نفر از دانشجویان خوابگاه فاطمه الزهرا (دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی) از طریق نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و بعد از کنار گذاشتن 165 نفر (بر اساس معیارهای خروج از مطالعه)، بقیه بر طبق پرسشنامه اختلال بیش‌فعالی- کم‌توجهی کانرز که از نوع خود گزارشگری است بررسی شدند. داده‌ها با آزمون‌های کای دو و فیشر بررسی شدند. یافته‌ها: شیوع (ADHD) در جمعیت مورد مطالعه 3/7% به دست آمد (بر اساس شاخص بیش‌فعالی – کم‌توجهی) که بیشترین فراوانی (%7/8) به زیر مقیاس B (بیش‌فعالی-بی‌قراری) و کمترین فراوانی (%2) به زیر مقیاس D (مشکلات تصور کلی از فرد) و زیر مقیاس A (کم‌توجهی-مشکل حافظه) مربوط بود. در گروه (ADHD)، میزان بالاتری از سابقه اختلال روانپزشکی و همچنین سابقه مصرف داروهای روانپزشکی وجود داشت. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد که غربالگری دانشجویان دارای این اختلال و نیز بررسی بیشتر و معرفی آنها به روانپزشک به منظور درمان ضروری باشد تا از این طریق به بهبود عملکرد و روابط آنها کمک شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Prevalence of Attention - Deficit/Hyperactivity Disorder in a Group of University Students
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Attention - deficit/hyperactivity disorder (ADHD) has been increasingly recognized as a valid adult diagnosis. Yet, its prevalence and associated impairments in university students have received little attention. This descriptive study aimed to determine the rate of ADHD in a group of Iranian university students.  Method: For this cross-sectional study, 409 university students living in Fatemeh-AI-Zahra dormitory (Shahid Beheshti University of Medical Sciences) were selected through convenience sampling, and after excluding 165 students (by exclusion criteria) the rest were assessed using the self-administrated Conner's Questionnaire for ADHD. Statistical analysis was performed by chi-square and Fisher's exact tests.  Results: The prevalence of ADHD was 3.7% in the study population (according to ADHD index); subscale B (hyperactivity/restlessness) had the most frequency (7.8%) and subscales D (problems with self concept) and A (attention/memory problem) were least common (2%). ADHD group had higher rates of positive history of psychiatric problems and medicationuse.  Conclusion: It seems necessary that university students be screened for this disorder and be referred to psychiatrist for further evaluation and treatment to improve their academic function and personal relations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فریبا عربگل | Fariba Arabgol
گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.

مرتضی حیاتی | Morteza Hayati
گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، تهران، ایران.

مائده حدید | Maedeh Hadid
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-23&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات