، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۱-۱۴

عنوان فارسی تحول فراحافظه و رفتار حافظه در کودکان و نوجوانان
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر، مطالعه چگونگی تحول فراحافظه و رفتار حافظه دانش‌آموزان بهنجار پایه‌های اول، سوم و پنجم ابتدایی و اول و سوم راهنمایی بوده است. مطالعه فراحافظه و رفتار حافظه در پنج ویژگی متضاد  تکلیف (نوع مفاهیم) صورت گرفته است؛ عاطفی یا غیرعاطفی، منفرد یا مرکب، عینی یا انتزاعی، با رابطه مفهومی یا بدون رابطه مفهومی و پویا یا ایستا. روش: در این مطالعه مقطعی تحلیلی از هر پایه تحصیلی، 50 نفر (25 دختر و 25 پسر) با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای در پژوهش شرکت داده شدند. بر مبنای پنج ویژگی متضاد یاد شده، پنج خرده‌آزمون تدوین و هر خرده‌آزمون روی 10 نفر از افراد هر پایه اجرا گردید تا اثر تجربه در آزمون خنثی شود. هر خرده‌آزمون در دو مرحله، مرحله اول برای سنجش فراحافظه و مرحله دوم برای سنجش رفتار حافظه اجرا و داده‌ها تحلیل شدند. برای تحلیل داده‌ها از روش‌های آماری ضریب همبستگی و تحلیل واریانس سه متغیری با اندازه‌گیری مکرر استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهد که بین فراحافظه و رفتار حافظه در اغلب موارد همبستگی مثبت پایین یا بسیار پایین و در برخی موارد همبستگی مثبت متوسط یا بالا وجود دارد. رابطه بین فراحافظه و رفتار حافظه تحت تأثیر سن و متغیر تکلیف قرار دارد. با افزایش سن، احتمال درستی فراحافظه و توانایی رفتار حافظه افزایش می‌یابد. درستی فراحافظه تحت تأثیر تکلیف قرار دارد. توانایی فراحافظه و رفتار حافظه دختران بیشتر از پسران است. بین فراحافظه و رفتار حافظه با پیشرفت تحصیلی افراد مورد مطالعه رابطه‌ای مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: بین فراحافظه و رفتار حافظه رابطه پایداری وجود ندارد. نتایج متفاوت مربوط به رابطه حافظه و رفتار حافظه در پژوهش‌های مختلف و چالش‌انگیز بودن این رابطه، بررسی‌های بیشتری می‌طلبد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Development of Metamemory and Memory Behavior in Children and Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله Objective: To study the development of metamemory (MM) and memory behavior (MB) among the normal students at first, third, and fifth grades of the elementary school, and first and third grades of the guidance school. Method: Assessment of MM and MB was performed in five antonym task characteristics (type of concept): emotional-non-emotional, single-compound, concrete-abstract, with conceptual relation-without conceptual relation and dynamic-static concepts. From each school grade, 50 participated in this study (25 boys and 25 girls). Based on the abovementioned five antonym task characteristics, five subtests were devised and each subtest was applied to 10 persons at each grade to nullify the experiment effect. Each subtest was used at 2 steps: first to measure MM, and then MB. Results: The correlation between MM and MB was often a low or very low positive association and at times it was a moderately to strongly positive. The relationship between MM and MB was influenced by age and the task variable. The MM accuracy and MB ability improves with age. The MM accuracy was influenced by the task. In the girls, the MM accuracy and MI ability were better than the boys. No significant relationship was found between the MM and MB and the participant's academic achievement. Conclusion: There is no persistent relationship between MM and MB. The present controversies among different studies on MM and MB, and the challenges call for further investigations.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مجید یوسفی‌لویه | Majid Yoosefi Looyeh
گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، تهران، ایران.

علی‌اکبر سیف | Ali Akbar Sayf
دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://icssjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2-266&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات